18.11.2021 9:45

Huomioi nämä megatrendit, jotta saat enemmän medianäkyvyyttä

Kestävä kehitys. Digitalisaatio. Väestörakenteen muutos. Nämä ovat megatrendejä.

Media seuraa tiiviisti megatrendejä, koska ne ovat syviä pohjavirtoja, jotka vaikuttavat yhteiskuntaamme ja ihmisten jokapäiväiseen elämään. Kytke viestintäsi megatrendeihin, jos haluat lisää medianäkyvyyttä. Jatka lukemista ja saat tietää, miten megatrendeistä tiedottamalla voit saada median huomion.

Lue Lisää
20.10.2021 6:47

5 vinkkiä tiedotteen otsikon laatimiseen

Hyvä otsikko kertoo aina lukijallaan, mistä aiheessa on kyse ja miksi juuri tämän jutun lukemiseen kannattaa käyttää aikaa. Näin tiivistää konkaritoimittaja ja otsikkovelho Teppo Moisio näkemyksensä siitä, millainen on hyvä lehdistötiedotteen otsikko. Kokosimme Moision viisi vinkkiä hyvän otsikon laatimiseen.

Lue Lisää
6.10.2021 7:45

[Vieraskynä] Miksi esiintymistaitoa kannattaa harjoitella?

Otsikon kysymykseen on helppo vastata. Harjoittelu kannattaa yksinkertaisesti siksi, että esiintymistaito on yksi johtajan, asiantuntijan ja yrittäjän tärkeimpiä taitoja. Erinomaisetkin ajatukset jäävät roikkumaan ilmaan, jos niitä ei osata välittää kiinnostavasti ja vakuuttavasti. Ja vastaavasti kyvykäs esiintyjä saa arkipäiväisetkin ideat kuulostamaan erityisiltä ja puhuttelevilta.

Lue Lisää
15.9.2021 8:10

Miksi jokaisen asiantuntijan pitäisi hallita mediaviestintä?

Viestinnän sanotaan olevan liian arvokasta jätettäväksi vain viestinnän ja johdon harteille. Tässä ollaan oikeilla jäljillä, koska asiantuntijoiden ja muidenkin työntekijöiden merkitys ulkoisessa viestinnässä voi olla hyvin suuri. Esimerkiksi kotimainen elintarvikejätti Fazer on hankkinut asiantuntijoilleen mediavalmennusta, kuten yhtiön viestintäjohtaja kertoi seminaarissamme. Perustelu: yhtiössä on havaittu, että asiantuntijoihin luotetaan.

Kerron tässä kirjoituksessa seitsemän syytä, miksi jokaisen olisi hyvä tuntea mediaviestinnän perusteet ja kiinnostua myös jatkokurssista.

Jos et malta lukea perusteluja, voit hypätä suoraan käytäntöön täältä: Median silmään -valmennus

Lue Lisää
7.9.2021 10:15

Asiakastarina: Kreate rakensi tunnettuutta pörssilistautumisella

Suomen johtavien infrarakentajien joukkoon kuuluva Kreate listautui pörssiin helmikuussa 2021 ja lisäsi samalla roimasti brändinsä tunnettuutta. Yhtiö valitsi pörssitiedotteidensa jakelutyökaluksi STT Infon.

Lue Lisää
9.8.2021 14:32

Millainen on hyvä tiedote?

Hyvä tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen – ja nousee uutiseksi. Tiedote on mediaviestinnän perusta, ja median murroksesta huolimatta perinteinen lehdistötiedote on edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle

Lue Lisää
6.7.2021 10:23

Uuden tuotteen lanseeraus – näin viestit siitä medialle

Uusi huipputuote on valmistunut tuotantolinjastolta, ja on tuotelanseerauksen aika. Onnistunut lanseeraus voi näkyä suoraan myyntiluvuissa, mutta se voi myös nostaa yhtiön profiilia ja auttaa luomaan yrityksestä halutunlaista kuvaa pitkällä aikavälillä. Mediaviestintä kannattaa usein sisällyttää tuotelanseeraukseen.

Lue Lisää
22.6.2021 11:43

Uutismylly tarvitsee jauhettavaa myös kesällä – tiedottamisella saat tehokkaasti medianäkyvyyttä



Jos yhtään epäilet, tuottaako tiedottaminen medianäkyvyyttä kesällä, huolesi voi olla turha. Toimitukset eivät mene kiinni, vaikka osa Suomesta meneekin. STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa.

Lue Lisää
16.6.2021 8:45

Kriisiviestijän työkalupakki - näillä pysyt askeleen edellä

Maineen rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta sen voi menettää 5 minuutissa. Näin on lausunut sijoittajaguru Warren Buffett, ja on täysin oikeassa.

Kun organisaatio joutuu julkisuuskriisiin, mitataan sekä johdon että viestintäosaston kykyä reagoida. Kriisiviestintään pätevät samat säännöt kriisin laajuudesta riippumatta. Luottamus, avoimuus, lämpö, läpinäkyvyys ja tunnemaisema ovat asioita, joita kriisiviestinnän pitää viestiä ulospäin.

Lue Lisää
30.3.2021 13:38

Tiedotepalvelun valinta – näin löydät itsellesi sopivimman ratkaisun

Oletko hankkimassa ensimmäistä kertaa tiedotepalvelua kasvavalle yritykselle tai organisaatiolle, joka kaipaa lisää tunnettuutta? Vai oletko epävarma, auttaako nykyinen tiedotejakelupalvelu sinua saavuttamaan asettamasi tavoitteet? 

Olet joka tapauksessa saapunut oikeaan paikkaan, sillä tässä kirjoituksessa käymme läpi kaikki asiat, jotka pitää ottaa huomioon, kun valitsee omiin tarkoituksiinsa parhaiten soveltuvaa tiedotepalvelua.

Lue Lisää
11.3.2021 6:15

Termit haltuun: Mitä ovat mediaviestintä, tiedottaminen ja ansaittu medianäkyvyys?

Viestintään liittyvät termit menevät alaan perehtymättömällä usein hiukan sekaisin. Tästä syystä koimme tarpeelliseksi määritellä ne selkeästi. Tässä tekstissä tarjoan sinulle siis viidakkoveitsen, jolla saat selvyyden tähän viestinnän termiviidakkoon!

Lue Lisää
19.2.2021 7:45

Esimerkkejä hyvistä tiedotteista – nämä saivat näkyvyyttä

Hyvä lehdistötiedote herättää kiinnostuksen heti alussa, koskettaa laajaa joukkoa tavallisia ihmisiä ja on tehty oikean rakenteen mukaisesti. Listaamme tässä kirjoituksessa esimerkkejä meidän mielestämme toimivista mediatiedotteista.

Lue Lisää
28.1.2021 12:30

Näin rakennat toimivan tiedotteen - lataa maksuton tiedotepohja

Lehdistötiedotteen tekemiselle ei ole kiveen hakattuja sääntöjä. Tiedote on mediaviestinnässä kuitenkin niin vakiintunut viestintäkeino, että oikean rakenteen noudattaminen on tärkeää, jotta sisältö pääsee esille. Näiden ohjeiden ja tiedotteen mallin avulla varmistat, että vastaanottajat saavat tiedotteesta kaikki tarvittavat tiedot ja mahdollisesti kiinnostuvat sen sisällöstä.

Lue Lisää
3.12.2020 10:30

Lehdistötiedote – mitä, miksi, millainen, kenelle ja miten?

Lehdistötiedotteen tai mediatiedotteen avulla yritys tai organisaatio voi kertoa asioistaan medialle ja sidosryhmille. Lehdistötiedotteella tuodaan esille organisaatiota koskeva merkittävä asia, jonka voi olettaa herättävän mielenkiintoa median kuluttajissa eli tavallisissa kansalaisissa.

Lue Lisää
24.11.2020 7:00

MTV:n Heli Uusimaa: Ole selkeä, satsaa otsikkoon, ajoita oikein



Jos saat MTV:n innostumaan tiedotteestasi, tarjolla on varsin suuri yleisö. Viestisi voi päätyä tv-uutisiin, teksti-tv:lle, nettiin sekä niille kahdeksalle radiokanavalle, joille MTV tuottaa uutislähetyksiä. MTV:n uutistoimitus saa kuitenkin satoja tiedotteita päivässä. MTV:n uutissuunnittelun vastaava tuottaja Heli Uusimaa kertoo, miten tiedottaja voi pärjätä tässä kilpailussa.

Lue Lisää
12.11.2020 7:00

Keskisuomalaisen uutispäällikkö Keijo Lehto: Paikallisuus tärkein uutiskriteeri

 

Tiedä, ketä lähestyt!

Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?

”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”

Lue Lisää
22.10.2020 7:00

Asiakasmedian siivellä voi saada miljoonayleisön, kunhan ymmärtää sen erityispiirteet



Viestinnässä kannattaa huomioida paitsi journalistiset julkaisut, myös asiakas- ja yhteisömediat. Oikein tiedottamalla kaupallisistakin viestintäkanavista voi saada ansaittua huomiota, ja osa niistä tavoittaa varsin laajan yleisön. Edustava esimerkki tästä on S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä, jonka 2,2 miljoonaa lukijaa tekevät siitä Suomen suurimman aikakauslehden. Toimituspäällikkö Sanna Suokko kertoo, millaisella mediaviestinnällä voidaan päästä läpi Yhteishyvän tiukasta seulasta.

Lue Lisää
13.10.2020 6:45

Tutkiva aikakauslehti vaatii erilaista tiedottamista kuin päivittäinen uutismedia

Vähemmän rutiinitiedotteita ja yleisiä infokutsuja. Lisää yksilöllisiä taustatilaisuuksia ja läpinäkyvyyttä. Tätä toivoo organisaatioilta Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö Jussi Eronen.

Lue Lisää
7.10.2020 6:45

Viestijä, opi onnistumisista ja tao tulosta mittaamalla oikeita asioita

Viestinnän mittaaminen on hyödyllinen viestijän työkalu, jonka avulla voidaan oppia onnistumisista ja käytetään rajalliset resurssit fiksusti ja suunnitelmallisesti. Se, mitä ja miten kannattaa mitata, perustuu siihen, mitä organisaatio yrittää saada aikaiseksi. Onnistuminen näyttää erilaiselta riippuen siitä, mitä tavoitellaan ja millaisilla resursseilla. Mittaamisen sijaan pitäisikin ehkä puhua tavoitteiden seurannasta.

Lue Lisää
30.9.2020 6:45

Mediainfojen merkitys korostuu koronan aikana – etäosallistuminen tärkeää

Koronaviruspandemia myllersi hetkessä tiedotustilaisuuksien rutiineja Suomessa uusiksi. STT:n suunnitteleva uutispäällikkö Annu Marjanen kertoo, että poikkeuksellisten aikojen takia Suomessa on järjestetty aiempaa enemmän tiedotustilaisuuksia, joita toimitukset eivät ole voineet ohittaa.

Lue Lisää
4.9.2020 6:45

Asiakastarina: STT Info tuo Cimcorpin menestykselle valtakunnallista näkyvyyttä

Ulvilassa päämajaansa pitävä automaatiojärjestelmien toimittaja Cimcorp on viime vuosina kasvattanut toimintaansa merkittävästi. Markkinointiviestintäpäällikkö Anna-Mari Vuollet kertoo, että Cimcorpin viestinnän tavoitteet vaihtelevat kohderyhmien mukaan. Samanaikaisesti viestinnän tavoitteet pohjautuvat liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.

Lue Lisää
16.6.2020 13:42

5 asiaa jotka viestijän pitää tietää median kulutuksesta

Suomalaiset luottavat yhä vankasti perinteiseen mediaan ja ovat kiinnostuneita uutisista, kertoo tuore tutkimus. Tämän tiedon pitäisi motivoida mediaviestinnän ammattilaisia, joita mahdollisesti pommitetaan muualta maailmasta tiedoilla, joiden mukaan luottamus mediaan on romahtanut ja media on kriisissä. Seuraavassa esittelen Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimuksesta viisi tärkeintä asiaa, jotka viestijän on hyvä tiedostaa.

Lue Lisää
27.5.2020 12:15

Milloin ja kenelle lehdistötiedote kannattaa lähettää?

Hyvä lehdistötiedote kiinnostavasta aiheesta voi mennä hukkaan, jos lähetät sen väärille henkilöille tai väärään aikaan. Tässä muutamia vinkkejä, joilla parannat onnistumismahdollisuuksiasi mediajulkisuuden saavuttamisessa. 

 

Lue Lisää
19.5.2020 7:25

"Kriisissä viestinnän arvo nousee", sanoo viestintäyrittäjä Aino Pajukangas

Viestintäosaamisen merkitys on koronakriisin aikana yhä laajemmin ymmärretty. Aino Pajukangas Viestintätoimisto Aivelasta viittaa ProComin tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan 80 prosenttia viestintäjohtajien ja -päälliköiden työmäärä oli noussut merkittävästi.

Lue Lisää
9.4.2020 6:45

Käsidesi pesi suksivoiteet ja sai huikean medianäkyvyyden



Viestinnän merkitys korostuu kriisiaikoina. Kriisi luo myös mahdollisuuksia, joihin tarttumalla voi auttaa niin itseään kuin muita. Oivallus ja rohkea tuotannon salamannopea suuntaaminen uudelle alueelle koronakriisin alettua toi joensuulaiselle Vauhti Speedille huippunäkyvyyden mediassa. Se toi myös käsidesit takaisin kaupan hyllyille.

Lue Lisää
7.4.2020 6:44

"Minä-viestinnästä me-viestintään", kiteyttää kriisiviestinnän ekspertti Unna Lehtipuu

Viestijöillä ja johtajilla täytyy olla erinomaista tilannetajua ja poikkeuksellista arviointikykyä koronakriisin pyörteissä. Viestintätoimisto Framilla Finlandin toimitusjohtaja Unna Lehtipuu korostaa, että kriisintajuantennien tulee olla koko ajan pystyssä.

Lue Lisää
27.3.2020 7:14

7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti

Koronaviruspandemian takia eri tiedotusvälineet lähestyvät eri organisaatioita juuri nyt poikkeuksellisen paljon. Tavallisestikin kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, lehdistökontaktien täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Nyt uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että pandemiaa koskevasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.

Lue Lisää
21.2.2020 6:45

Media toivoo moderneilta järjestöiltä asiantuntijuutta

Järjestöt ovat tärkeitä tietolähteitä medialle. Samaan aikaan tuoreista, selkeäsanaisista asiantuntijoista on pulaa. Uutistoimituksen toimituspäällikkö kuuluttaa asiantuntijoita astumaan esiin järjestöviestinnässä. Samat naamat ovat usein esillä mediassa, joten uusille kasvoille on tilausta.

Lue Lisää
8.11.2019 13:57

Pörssitiedottamisen sanakirja

STT on palvellut suomalaisia tiedotusvälineitä tietotoimistona jo yli 130 vuotta ja kaikenlaisen tiedon tuottaminen on erikoisalaamme. Toukokuussa 2019 käynnistymme uutena palveluna pörssitiedotteiden jakelun, jossa pörssiyhtiöt voivat kauttamme julkaista ja välittää pörssitiedotteita.

Sijoittajaviestintä sisältää usein erikoisia termejä. Olitpa sitten journalisti, pörssiviestinnän ammattilainen tai piensijoittaja, tämä listaus voi toimia kompassina talousjargonin viidakossa.

Tässä listaus, ole hyvä!

Lue Lisää
25.10.2019 6:45

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen: 10 sekunnin sääntö pätee sijoittajaviestinnässä

Investis Digitalin Sirje Ahvenlampi-Hyvönen on viestinnän ja sijoittajaviestinnän ammattilainen, joka on työskennellyt aiemmin muun muuassa Baswaren viestintäjohtajana (Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva).

Pörssitiedotteesta pitäisi käydä nopeasti ilmi, mistä on kysymys. Jos kyse on esimerkiksi tulosvaroituksesta, pitää olla kristallinkirkasta, mitä se tarkoittaa sijoittajalle.

Lue Lisää
16.10.2019 6:15

Taidokas pörssiviestintä - selkeää ja suoraviivaista, sanoo Inderesin Minna Avellan

 

Inderesin Minna Avellan omaa pitkän kokemuksen IR-viestinnästä, sillä hän työskenteli aiemmin vuosia Tikkurilan sijoittajasuhdejohtajana (Kuva: Inderes).

Selkeys, ymmärrettävyys ja johdonmukaisuus. Nämä ovat analyysiyhtiö Inderesin liiketoimintajohtajan Minna Avellanin mukaan avaintekijät, joilla erottaa laadukkaan pörssitiedottamisen tavanomaisesta.

Lue Lisää
4.10.2019 7:15

Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis: ”Numerot kertovat uutisen tärkeyden”



Taloustoimittaja kiinnittää pörssitiedotteessa ensimmäisenä huomiota numeroihin. Ne kertovat usein uutisen merkityksen, linjaa Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis.

”Jos kyseessä on kauppa, puhutaan miljoonista.  Jos on kyse yt:istä, siinäkin henkilöstövähennysten määrä määrittelee uutisen suuruuden suhteessa muihin päivän uutisiin”, kärjistää Martina Ahola Ubis.

Pörssitiedotteilla on merkittävä rooli Startelin uutistoiminnassa. Päivittäin Startel julkaisee noin 70-150 uutista, joista osa perustuu pörssitiedotteisiin. Vaihtelua toki on paljon. Rauhallisimpina aikoina toimitukseen saapuu ainoastaan muutamia pörssitiedotteita per päivä.

Lue Lisää
28.8.2019 6:24

Viestijän muistilista: varaudu näihin kaupallisiin juhlapäiviin!

Ensi keskiviikkona on jälleen suuri kaupallinen juhlapäivä, kun veronpalautuksia maksetaan kasapäin suomalaisille. Suurta mediahuomiota halajavan viestijän kannattaakin varoa veronpalautuspäivää ja muita listaamiamme päiviä.

Lue Lisää
23.8.2019 13:11

Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä

STT on palvellut suomalaisia lehtiä jo yli 130 vuotta, joten voimme sanoa tuntevamme suomalaisen mediakentän läpikotaisin. Jalostimme tämän tiedon Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirjaksi, josta on toivottavasti hupia ja hyötyä kaikille, jotka joutuvat (tai pääsevät) tekemisiin toimittajien kanssa.

Ansaittuun mediaan vaikuttaa suuresti myös toimitusten toimintatapojen tuntemus. (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.)

Oli sitten pohdinnassa lehdistötiedotteen lähettäminen, mediasuhteet tai ansaittu media, on tämä listaus tukenasi.

Tässä siis sanakirjamme, ilman turhaa pönötystä ja virallisuutta – olkaapa hyvät!

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää
27.5.2019 11:32

Uutispäällikön vinkit viestijälle - miten voit mokata viestisi

STT:n uutispäällikkö Mimma Lehtovaara törmää joka ikinen päivä tilanteisiin, jossa viestijä aloittaa keskustelun triviaaleilla asioilla ja kysymyksillä, jotka vain vievät toimittajan aikaa. Viestijä voi pahimmassa tapauksissa sabotoida oman viestinsä heti yhteydenoton alkumetreillä, jos perusasiat eivät ole tuttuja.
Tuoreesta Mediasuhteiden ABC-oppaasta luet kaikki 10 loistavaa tapaa ärsyttää toimittajaa. Lataa ilmainen opas ja paranna vuorovaikutustasi median kanssa.

Lue Lisää
17.5.2019 12:30

8 asiaa jotka pitää tietää spämmifilttereistä

Tiedotteiden tai uutiskirjeiden lähettäminen on olemukseltaan yleensä massapostittamista, vaikka se olisi miten hyvin kohdennettua.  Roskapostisuodattimet ovat kärkkäitä tarttumaan tämän tyyppisiin sähköposteihin. Pelkällä maalaisjärjelläkin pääsee pitkälle, mutta jokaisen viestijän on syytä tietää ainakin seuraavat kahdeksan asiaa roskapostisuodattimien toiminnasta.

Lue Lisää
10.5.2019 14:47

Apua – toimittaja soittaa! Opas kertoo, miten parannat mediasuhteitasi

Mietitkö, miten voisit parantaa organisaatiosi medianäkyvyyttä - sekä sen määrää että laatua? Tuore oppaamme mediasuhteiden ylläpitämisestä kertoo, miten voit hallita mediasuhteita paremmin ja välttää pahimpia mokia. Voit ladata oppaan tästä tai tämän blogikirjoituksen lopusta.

Lue Lisää
27.3.2019 6:43

Esittelyssä uutiskuvaaja Markku Ulander: Pitää ennakoida, mitä tapahtuu

 

Markku Ulander seuraamassa jalkapallomaajoukkueen harjoituksia Armenian Jerevanissa 25. maaliskuuta 2019.

Ryhdyin kuvaamaan jo yläasteella 70-luvun puolivälissä. Meillä oli Haukiputaan peruskoulussa innostava kuvaamataidon opettaja, joka näytti pimiössä, miten mustavalkokuva syntyy.

Minulle tuli hinku saada oma kamera. Äidillä oli hinku saada tiskikone. Sovimme, että tiskaan kerran viikossa vuoden ajan, jos haluan, että kamera hankitaan ennen tiskikonetta.

Lue Lisää
25.1.2019 12:30

Mikä saa toimittajan lukemaan tiedotteen?

Lehdistötiedote on nimensä mukaisesti ensisijaisesti tarkoitettu tiedotusvälineiden eli median käyttöön. Tavoitteena on, että tiedote johtaisi halutun tiedon julkaisuun jossain muodossa. Siksi tiedote kannattaa kirjoittaa sisällöllisesti ja rakenteellisesti siten, että se kiinnostaa eritoten toimittajaa, jotta hän tekisi aiheesta jutun. Mitkä kaksi tiedotteen elementtiä ovat erityisen tärkeitä toimittajalle? 

Lue Lisää
28.11.2018 7:40

Kirkko ja kaupunki -lehden Pauli Juusela: Me arvostamme hyvää kuvaa

Kirkko ja kaupunki -lehden uutispäällikkö Pauli Juusela kertoo, että etenkin historialliset ja teknologiaan liittyvät aiheet ovat hankalia kuvitettavia. Kuva: Esko Jämsä.

Joka toinen viikko ilmestyvässä Kirkko ja kaupunki -lehdessä digitaalisuus on luontainen osa lehden tuotantoprosessia. Uutispäällikkö Pauli Juuselan mukaan lehden verkkosivuilla voi olla pidempiä reportaaseja kuin painetussa versiossa.

Lue Lisää
23.11.2018 10:30

Visa: Testaa tietosi kuvaamisen lakipulmissa

Kuvien tuottamisen ja julkaiseminen monimutkaiset kuviot aiheuttavat helposti päänvaivaa itse kullekin. Muun muassa tekijänoikeudet, kuvauspaikka, kuvassa esiintyvät ihmiset ja julkaisuun tarvittavat luvat tulee huomioida ennen kuvan julkaisemista. Kuinka hyvin sinulla on kuviin liittyvät oikeudet hallussa? Testaa se tämän kuusi kysymystä sisältävän visan avulla.

Lue Lisää
5.11.2018 7:23

Hube Helsinki panostaa kotimaiseen visuaaliseen maailmaan

Sisältömarkkinointi- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä tehdään sisältömarkkinointia asiakasyrityksille. Kolmantena oikealta Tiina-Mari Haka ja neljäntenä oikealta Petri Läntinen. (Kuva: Aleksi Poutanen)

Sisältö- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä arvostetaan kuvan merkitystä lukijoiden houkuttelemisessa. Tätä nykyä kuvalla on suuri merkitys lukijoiden huomion vangitsemisessa muun muassa sosiaalisessa mediassa.

”Kuva on se keino, jolla tunteita herätetään”, kiteyttää Hube Helsingin strategi Tiina-Mari Haka.

Lue Lisää
17.9.2018 11:20

Tartu STT Sulkaan ja tarinasi on pian valmis

 STT Viestintäpalvelujen uusi tiedotteiden kirjoittamispalvelu auttaa mediatiedotteesi suunnittelussa ja muotoilussa tai jopa kirjoittaa sen puolestasi.

Lue Lisää
10.9.2018 8:20

Analyysi osoittaa: Perinteinen tiedote on elintärkeä uutistoimitukselle

Perinteinen tiedote on yhä elintärkeä työkalu toimittajille, vaikka moni muu viestintäammattilaisten käyttämä kanava kilpaileekin toimitusten huomiosta. Suomen Tietotoimiston uutisaiheista yli 40 prosentissa käytettiin lähteenä tiedotetta huhti-toukokuussa 2018.

Lue Lisää
10.8.2018 7:07

Esittelyssä uutiskuvaaja Emmi Korhonen: Ikuistettu hetki on oikeasti tapahtunut

Emmi Korhonen aloitti Lehtikuvassa kuvaajana runsas vuosi sitten. Tässä juttusarjassa seuraamme uutiskuvaajien suhdetta alati muuttuvan kuvakieleen ja visuaaliseen maailmaan.
Lue Lisää
20.6.2018 7:00

Esittelyssä uutiskuvaaja Martti Kainulainen: En naura nauravien kanssa

Lue Lisää
8.6.2018 15:14

Esittelyssä uutiskuvaaja Jussi Nukari: Valokuvaus on kuin pianonsoittoa

Jussi Nukari on useaan otteeseen palkittu uutiskuvaaja, joka pohtii tässä artikkelissa suhdettaan valokuvaukseen. Tämä kirjoitus on osa juttusarjaamme, jossa avaamme uutiskuvaajien näkökulmaa alati muuttuvaan kuvakieleen ja visuaaliseen maailmaan.

Lue Lisää
8.5.2018 15:48

Linnanmäki tekee ammattimaista viestintää taikapölyllä kuorrutettuna

Suomessa lienee vain yksi organisaatio, jossa ammattimaista viestintää tehdään hupitwist-otteella ja taikapölyllä kuorrutettuna. Alaisia kutsutaan hupimestareiksi ja toimittajat pistetään pyörimään.

Markkinointiviestintäjohtaja Rilla Engblom vetää Linnanmäen viestintää hymy herkässä ja vuosikello viritettynä. 

Lue Lisää
23.4.2018 9:48

Visuaalinen viestintä: värien vaikutus kuvien tulkinnassa

Väreillä ja värien sävyillä luodaan merkityksiä ja mielleyhtymiä yhdessä käytetyn kielen kanssa. Viestijänkin on hyvä olla tietoinen siitä, miten värien käytöllä voi vaikuttaa. Tekstin ja kuvien värimaailmojen ja niiden luomien mielikuvien tulisi toimia yhdessä ja tukea tavoiteltua viestiä

Lue Lisää
9.4.2018 13:14

Kuinka kirjoittaa hakukoneoptimoitu tiedote?

STT Info -tiedotesivuston kehitystiimin asiantuntijat tietävät, miten sivustolla julkaistut tiedotteet toimivat  hakukoneiden näkökulmasta ja millä logiikalla tiedotteet hakukoneilla löytyvät. Tässä blogitekstissä heidän vinkkejään siihen, miten varmistat, että tiedotteesi löytyy hakukoneilla. 

Lue Lisää
22.3.2018 9:43

Matka kuvien ytimeen: semiotiikka ja kuvallisen merkityksen rakentuminen

Visuaalisten merkitysten rakentuminen on monen osa-alueen summa. Ymmärtäessäsi kuvien kieltä ja sanatonta symboliikkaa voit rakentaa ja ylläpitää niiden avulla organisaatiosi arvoja tukevia mielikuvia ja viestejä.

Lue Lisää
2.3.2018 14:36

STT Pro – Usein kysytyt kysymykset

Sisältöjen suunnitteluun ja ajoittamiseen tarkoitettu STT Pro  on vuodessa lunastanut paikkansa journalistien ja viestinnän ammattilaisten päivittäisenä työvälineenä. Mutta mikä tekee STT Prosta uniikin? Kuinka usein palvelua päivitetään? Voiko asiakas itse syöttää tapahtuman STT Prohon? Näihin ja moniin muihin STT Prosta esitettyihin kysymyksiin löydät vastaukset tästä tekstistä. 

Lue Lisää
3.11.2017 10:56

Miten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka!

 

Miten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka, tee systemaattista viestintää ja ole tavoitettavissa. 

Lue Lisää
11.9.2017 14:09

Tiedotustilaisuuden ajoittaminen: vältä ruuhkat + 3 muuta vinkkiä

Kiireisten toimittajien saaminen tiedotustilaisuuteen voi tuntua toivottomalta. Tapahtumajärjestäjän ensimmäinen huoli on, tuliko kutsu edes huomioiduksi. Kyllä tuli! Vaikka STT:lle saapuu useita satoja sähköposteja päivittäin, kaikki viestit luetaan. Tapahtumajärjestäjän kannalta ei kuitenkaan riitä, että kutsu tulee luetuksi. Tiedotustilaisuuteen toivotaan myös osallistujia. Miten siinä onnistutaan?

Lue Lisää
5.9.2017 16:02

Visuaalinen viestintä: Mitä käyttämäsi kuvat viestivät organisaatiostasi?


Visuaaliset elementit ovat yhä tärkeämmässä roolissa strategisessa viestinnässä. Samalla visuaalinen viestintä voi kuitenkin tekstin voimaan tottuneelle viestijälle tuntua vieraalta. Ammattimaiset kuvat ovat tässä maailmassa oma haasteensa, sillä viestijöiden osaaminen ei tutkimuksen mukaan ole vahvimmillaan tällä alueella (ks. European Communications Monitor 2017 -tutkimustulokset, joita käsittelimme Viestinnän trendit 2017: visuaalinen viestintä -bloggauksessamme). 

Mitä viestijän kannattaa tässä ainakin ottaa huomioon? 

Lue Lisää
8.8.2017 14:54

Miten herättää median kiinnostus - kuvatoimituksen näkökulma

Miten herättää median kiinnostus? Lue tästä STT:n uutiskuvatoimituksen päällikön Panu Tuunalan vinkit!

Lue Lisää
16.6.2017 9:44

[Vieraskynä] Viranomaisviestintä – unelmien viestintätyötä

Viranomaisviestinnällä on paljon vaatimuksia, odotuksia ja velvotteita.  On pysyttävä faktoissa ja varmistettava, että viestintä tavoittaa hyvin laajan yleisön.

Lue Lisää
11.5.2017 11:20

Viestijä: kohtaa toimittaja myös somessa

 

Sosiaalinen media, erityisesti Twitter on noussut keskeiseksi tiedonhankintakanavaksi toimituksissa. Juttuaiheiden lisäksi Twitteristä etsitään uusia näkökulmia ja sopivia haastateltavia. Samaan aikaan moni tiedottaja harmittelee, kun toimittajien huomion saaminen on yhä vaikeampaa. Tuntemalla toimittajien työskentelytavat, oman viestin läpimeno helpottuu.

Lue Lisää
8.2.2017 14:05

3 vinkkiä tiedoteanalytiikkaan

Tiedoteanalytiikka - mitä se tarkoittaa ja miten päästä alkuun?

Mediaseurannalla voi mitata tiedotteen läpimenoa journalistisessa mediassa, mutta sitä ei kannata pitää ainoana mittarina siinä, miten tiedote saa näkyvyyttä. Hyvät ja tehokkaiden jakelukanavien kautta julkaistut tiedotteet keräävät lukijoita myös suoraan, kun tiedote leviää sellaisenaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Miten mitata tätä näkyvyyttä? 

Lue Lisää
27.1.2017 12:11

Tiedote somessa = toimii

Mihin tiedote pystyy somessa? 

Tiedotetta ei kannata nähdä ainoastaan medialle kohdennettavana viestinnän keinona.  Hyvä tiedote pystyy myös sellaisenaan, omana juttunaan, saamaan sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja tavoittamaan organisaatiosi eri sidosryhmiä suoraan.

Lue Lisää
22.11.2016 9:55

Tiedote vai some? Pitääkö valita jompikumpi?

Viestinnän keinovalikoimassa on nykyään paljon vaihtoehtoisia välineitä ja kanavia. Hyvä niin! Pelkästään tällä perusteella ei tiedottamista kuitenkaan kannata tyrmätä tai lopettaa. Kannattaa vääntää itselleen rautalangasta, miten eri keinot ja kanavat nivoutuvat toisiinsa.

Lue Lisää
27.10.2016 11:25

Viestijä: kannattaa kuunnella Cheekiä

 

Cheek avasi tviitillään kommunikaatioikkunan – hetken, jonka aikana voi vaikuttaa somessa.

Lue Lisää
23.8.2016 12:24

Mediaseurannan haasteet: liikaa erillisiä työkaluja

Mitä enemmän erillisiä työkaluja ja mitä hajanaisempaa seuranta on, sitä hankalammalta viestinnän strategisten tavoitteiden mittaaminen voi tuntua. 

Lue Lisää
17.6.2016 13:38

Mediaseurannan haasteet: tiedolla johtamisen tulevaisuus

 

Mediaseuranta: taustapeilistä kristallipalloon

Väliotsikko löytyy vastikään valmistuneesta pro gradu -tutkielmasta, joka selvittää organisaation ulkoisen ympäristön monitoroinnin tulevaisuutta. Se kuvaa kärjistetysti asiantuntijoiden näkemystä muutoksesta, joka kohtaa myös viestintää. Menneen ajan tarkastelulle on tulevaisuudessakin tarvetta, sillä viestinnän täytyy säännöllisesti mitata omaa suoriutumistaan. Suoritusten arvioinnin rinnalle nousee kuitenkin ennakoivampi julkisuus- ja mediaseuranta.

Lue Lisää
6.6.2016 14:17

Julkisuusanalyysi: tavoitteista tuloksiin

Pidimme 31.5.2016 webinaarin aiheesta julkisuusanalyysi viestinnän mittarina. Nostin tähän blogitekstiin lyhyesti muutamaan webinaarissa käsiteltävän aiheen. 

Suosittelen, että tämän blogin luettuasi katsot vielä webinaaritallenteen: alla olevat aiheet muuttuvat siinä konkretiaksi, kun niitä käydään case-esimerkin eli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkisuusanalyysin tulosten kautta läpi. 

Lue Lisää
25.5.2016 16:56

Julkisuusanalyysi viestinnän mittarina

Hyvin tehdyllä julkisuusanalyysillä pystyt osoittamaan viestinnän vaikutuksen. Mittaustulokset kertovat julkisuuskuvan nykytilasta ja paljastavat sekä viestinnän onnistumiset että mahdolliset kehityskohteet. Tulosten pohjalta voit tehdä perusteltuja päätöksiä siitä, mihin suuntaan ja miten lähteä julkisuuskuvaa kehittämään. 

Lue Lisää
28.4.2016 10:12

Lehdistötilaisuuden järjestäminen - mitä kannattaa ottaa huomioon

Mitä viestinnän ammattilaisen tulee ottaa huomioon, kun suunnitteilla on lehdistötilaisuuden järjestäminen? Mitä toimittaja toivoo lehdistötilaisuudelta? 

Lue Lisää
17.3.2016 13:26

Lehdistötilaisuus: miten houkutella toimittaja paikalle?

Monissa toimituksissa resurssit ovat erittäin tiukoilla. Toimittajat ova kiireisiä eivätkä ehdi lähteä lehdistötilaisuuksiin lämpimikseen tai tarjoilujen houkuttelemana. Seuraavassa muutama vinkki, joiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi saada lehdistötilaisuuteesi toimittaja ja kuvaaja paikalle. 

Lue Lisää
9.3.2016 9:33

Kuvan liittäminen tiedotteeseen

Tärkeintä tiedotteessa on siinä oleva uutinen, mutta myös visuaalisuudella voi olla merkitystä. Kuva saattaa herättää tiedotteita seuraavan toimittajan tai kuvatoimittajan huomion. Hyvä kuva siis tukee tiedotteen läpimenoa. Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liität tiedotteeseen kuvan? Lue STT:n uutiskuvatoimituksen esille nostamat pointit. 

Lue Lisää
26.2.2016 11:34

Mediaseurannan haasteet: seurannan reaaliaikaisuus

Onhan sinulla käytössäsi mediaseuranta, joka tarjoaa sinulle reaaliaikaista tietoa seuraamistasi medioista, oli se sitten journalistista tai sosiaalista, printtiä tai verkkoa?  Lue Lisää
22.1.2016 7:00

Mediaseurannan haasteet: hakujen laatiminen

Onnistunut mediaseuranta lähtee tavoitteista ja niiden pohjalta laadituista hakulausekkeista. Kun tämä vaihe tehdään huolella, on pohja tavoitteelliselle mediaseurannalle ja viestinnän mittaamiselle kunnossa.

Mitä hakujen laatimisessa tulee huomioida?

Lue Lisää
9.12.2015 8:00

5 + 1 tapaa mokata mediaviestinnässä

Ossi Lehtonen / Lehtikuva

Sosiaalisen median ja brändijournalismin aikakaudella perinteisellä medialla on yhä merkittävä rooli yritysten ja yhteisöjen näkyvyydelle.

Jotta onnistuisit mediaviestinnässäsi, välttele ainakin pahimmat karikot. Näiden virheiden tekeminen  saattaa romuttaa haaveesi positiivisesta medianäkyvyydestä.

Lue Lisää
10.11.2015 10:44

Twitter osana mediaviestintää - toimittajan 7 vinkkiä

Sosiaalinen media on tullut toimittajien arkeen jäädäkseen. Twitter-käyttäjänimet vilahtelevat toimittajien nimien yhteydessä TV-uutisia myöten.

"Toimittaja ei voi enää tehdä työtään ilman somea, sillä sen käyttö on jo niin pitkälle iskostunut uutistoimituksen rutiineihin", kertoo Vilja Vehkaoja, uutistoimittaja ja tuotteista vastaava varaesimies STT:n 24H-toimituksesta. 

Lue Lisää
17.8.2015 9:00

Mediaseuranta järjestöissä - mitä kannattaa seurata?

Mediaseuranta on järjestöille elintärkeä palvelu. Oikein käytettynä se tarjoaa kattavan työkalun koko järjestön toimintaympäristön seurantaan. Pelkkä oman organisaation ja avainhenkilöiden seuraaminen on mediaseurannan mahdollisuuksien hukkaan heittämistä. Mediaseurannan hyödyntäminen auttaa järjestöjä avaamaan keskustelua itselleen tärkeistä asioista, tai ainakin osallistumaan ja vaikuttamaan jo käytävään keskusteluun.

Lue Lisää
23.4.2015 10:12

Viestinnän mittaaminen: mistä lähteä liikkeelle?

 

Viestinnän mittaaminen on abstrakti ja vaikeasti hahmotettava asia, joka mieluiten haluttaisiin saada hoidettua mahdollisimman helposti. "Parasta" tuntuisi olevan, jos taivaalta tippuisi paketti, josta löytyisi valmis sapluuna, mittarit ja vastaukset.

Verkko mahdollistaa erilaisten mittarien olemassaolon, mutta mitä numerot oikeastaan kertovat, jos ei itse ole määrittänyt sitä, mihin niitä käyttää? Minkä toteutumista oikein mittaat? Irrallisella mittaustuloksella ei ole itseisarvoa. 

Lue Lisää
25.2.2015 10:21

Mediaseuranta - leikkeiden keräilyä vai aktiivista maineenhallintaa?

Avaan kuoren vapisevin käsin. Sieltä se jo pilkistää, moneen kerrokseen taiteltuna. Nostan leikkeen kuoresta ja levitän sen täyteen mittaansa edessä olevalleni pöydälle. Siinä se nyt on, suuren suomalaisen päivälehden eilisen numeron kolmossivu. Kuvassa komeilee toimitusjohtajamme Risto. Silmäilen jutun vielä kerran läpi, hymyilen ja suuntaan kopiokonetta kohti. Täytyyhän voitonmerkki monistaa ja asettaa näkyvälle paikalle.

Yllä oleva katkelma kuuluu luultavasti monen suomalaisen organisaatioviestijän päiväuneen.

Lue Lisää