[fa icon="calendar'] 17.5.2022 13:20 / kirjoittaja Olli Vesala

Yrityskaupat vaativat hurjasti työtä ja lopputulos on sekä ostajalle, myyjälle että siirtyvän liiketoiminnan edustajille äärimmäisen tärkeä. Miten herkästä asiasta kuten yrityskaupasta voi viestiä medialle siten, että toimittajien kiinnostus herää?

66034620-1

Sanotaan, että 90 prosenttia yrityskaupoista epäonnistuu tavoitteidensa saavuttamisessa. Lehdistötiedotteiden virtaa katsellessa voi arvioida, että vähintään yhtä usein myös liiketoimen mediaviestintä epäonnistuu. Annamme tässä kirjoituksessa parhaat vinkkimme siihen, miten sinun yrityksellesi tärkeän kaupan merkitys aukeaa myös suurelle yleisölle ja herättää median kiinnostuksen.

 

Yrityskauppa ylittää tiedottamisen kynnyksen

Yrityskauppa on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa kannattaa tiedottaa ilman suurempia tunnontuskia siitä, että "onkohan tämä nyt riittävän merkittävä asia...". Hyvin harva yritys ryhtyy yrityskauppoihin, jotka eivät ole merkittäviä, joten ryhdy reippaasti muotoilemaan tiedotetta. Täällä kirjoitamme pidemmin siitä, missä tilanteissa tiedottaminen kannattaa.

Yrityksen mittakaavassa aivan pienet kaupat kannattaa toki jättää ilman mediaviestintää.

Vaikka yrityskauppa ei ole välttämättä juuri tässä hetkessä liikevaihdolle merkittävä, sillä voi olla iso merkitys tulevaisuudessa. Tämäkin on hyvä peruste jaella asiasta tiedote, koska yrityksen strategiasta viestiminen medialle ja sidosryhmille luo uskottavuutta ja herättää kiinnostusta.

Mediaa kiinnostaa muutos. Kerro siis medialle, millaiseksi yrityksesi toiminta muuttuu tulevaisuudessa ja miten tämä yrityskauppa nivoutuu siihen.

Jos kaipaat apua tiedotteen muotoiluun, voit aloittaa lataamalla ilmaisen tiedotepohjamme.

 

Kerro faktat tarkasti

Kuten kaikessa mediaviestinnässä, myös yrityskaupoista kertoessa on hyvä aloittaa siitä, että faktat ovat kunnossa. Kuka ostaa, mitä ostetaan, kuka on myyjänä? Kaupasta kannattaa kertoa tiedotteessa mahdollisimman avoimesti, tietenkin kauppakumppanin kanssa sovittuja periaatteita noudattaen. Kauppahintaa ei yleensä julkisteta, mutta ota huomioon, että hinta voi kiinnostaa mediaa. Summa auttaa avaamaan sitä, miten korkealle hankittavaa liikevaihtoa arvostetaan.

Lisäksi toimituksissa kiinnostaa se, mitä siirtyvän liiketoiminnan työntekijöille tapahtuu. Jos työntekijöitä siirtyy uuteen organisaatioon, heidän määränsä kannattaa kertoa.

Ostajayrityksestä ja ostettavasta liiketoiminnasta kannattaa kertoa perustiedot kuten liikevaihto, henkilöstön määrä ja se, mitä yritys tekee. Viimeisessä monella yrityksellä on petraamisen varaa. "Pohjois-Euroopan johtava lämmitysratkaisujen toteuttaja" voi olla yhtä lailla lämpöpatterivalmistaja kuin villasukkatehdas.

Jos et osaa kertoa, mitä yritys tekee, miksi median pitäisi kiinnostua asiasta niin paljon, että se alkaisi asiaa selvittämään?

Muista pohtia myös otsikkoa. Ilman hyvää otsikkoa tiedote saattaa mennä suoraan roskakoriin.

 

Avaa taustaa ja sido strategiaan

Miksi tämä liiketoiminta on hankittu ja miten se sopii ostajan strategiaan? Entä miten loppukäyttäjä, oli se sitten tavallinen kuluttaja tai B2B-asiakas, hyötyy yrityskaupasta? Näitä kysymyksiä kannattaa avata mahdollisimman selkeästi yrityskaupasta kertovassa tiedotteessa.

Avaa kaupan merkitystä nimenomaan loppukäyttäjän näkökulmasta. Käytä esimerkkejä. Silloin asia muuttuu konkreettisemmaksi, ja tiedote toimii myös myyntiargumenttina. Esimerkiksi näin:

"Hankitun liiketoiminnan ansiosta yrityksemme pystyy tarjoamaan laadukasta kiinteistöhuoltoa taloyhtiöille myös Etelä-Pohjanmaan maakunnassa. Tavoitamme nyt kaikki Suomen maakunnat".

"Yritys Oy tuo taloomme huippuluokan tekoälyosaamista. Näin voimme kehittää päätuotteemme Palvelu.fi:n ominaisuuksia asiakkaidemme hyväksi."

Joskus yrityskaupassa on jotain täysin uniikkia kuten se, että tällaista palvelua tai tuotetta ei ole Suomessa aiemmin nähty. Silloin se kannattaa nostaa tiedotteen pääasiaksi.

 

Tuo tunnetta peliin, kerro tarina

Tiedotteeseen kannattaa ottaa mukaan johdon sitaatteja, mahdollisuuksien mukaan sekä ostajalta että myyjältä tai siirtyvän liiketoiminnan edustajalta. Sitaattien sisältöä miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että tyylillisesti sitaatit ovat paras paikka revitellä.

Toimittajatkin ovat ihmisiä, ja mikäli sitaattiin saadaan mukaan tunnetta, se vetoaa heihin. Esimerkiksi lyhyt tarina vetoaa ihmisiin. Tällainen oli luomumehuvalmistaja Raikastamo Oy:n tiedotteessa, jossa toimitusjohtaja Jyri Kähönen kertoi liiketoiminnan myynnistä Arho Foods Oy:lle seuraavasti:

"Raikastamon matka alkoi omenatarhan varastosta, jossa aloimme puristaa omenamehua kymmenisen vuotta sitten. Olemme tulleet siitä aika pitkän matkan – tänään Raikastamon tuotteita löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta ruokakaupasta. Olen iloinen kun Raikastamo saa nyt Arho Foodsista uuden hienon kodin, jossa sen matka voi jatkua entistä varmemmin askelin muiden Arhon hienojen brändien rinnalla"

Lukija lähes tuntee omenatarhan varaston happaman tuoksun nenässään tekstiä lukiessaan.

Lue lisää: Näin kirjoitat hyvän tiedotteen

 

Vältä bisnesjargonia

"Yrityskauppa yhdistää palvelupolut asiakasrajapinnassa mahdollistaen yhden luukun palvelut, vahvistaa asiakasarvon kokemusta avainasiakassegmentissä ja tuo synergiaa myyntisuppilon keskivaiheille."

Älä kirjoita näin.

Jargoni eli businessbullshit tappaa kiinnostuksen, joten pidä se minimissään. Jotkut asiat - kuten synergia - tarkoittavat oikeasti jotain, jotkut ovat vain korulauseita. Siitä huolimatta tätä löpinää käytetään laajalti. Kirjoita, miten yhden luukun palvelut tulevaisuudessa konkreettisesti toteutuvat ja millaista hyötyä synergiasta saadaan. Taikasanoja ei tarvita.

 

Muista kohdistettu jakelu

Kun napakka ja informatiivinen tiedote on kirjoitettu, on aika miettiä tiedotteen jakelua. Tyypillisesti yrityskaupasta kannattaa kertoa talousmedialle ja päivittäismedialle. Näillä viestimillä uutisointikynnys on yleensä korkealla, eikä pikkukaupoista helposti kirjoiteta. Tiedotteen tarkoitus onkin monesti muistutella toimittajia omasta olemassaolostaan ja herättää kiinnostusta yritystäsi kohtaan.

Talous- ja yleismedian lisäksi tiedote kannattaa jaella oman toimialan erikoismedialle. Esimerkiksi rakennusalan media ja teollisuusmedia seuraavat yrityskauppoja tarkasti. Usein myös alueellinen media kiinnostuu, jos lähellä toimiva yritys vaihtaa omistajaa tai kauhoo lisäomistuksia.

Tiedote kannattaa jaella myös sosiaaliseen mediaan ja pistää talteen omille verkkosivuille. Täältä voit lukea lisää vinkkejä siitä, kenelle tiedote kannattaa lähettää.

STT-kertatiedote-banneri-450x100px


5 kohdan muistilista yrityskaupasta kertomiseen

1. Laadi tiedote, pistä faktat kuntoon

2. Taustoita kaupan merkitystä ja sido se yrityksesi strategiaan

3. Tunnetta peliin! Kerro tarina kaupan taustalta

4. Älä vaivaa mediaa businessjargonilla

5. Jakele tiedote talous-, yleis- ja erikoismedialle

Oletko nyt valmis lähettämään tiedotteen? Ota yhteyttä meihin, ja järjestämme juuri sinun organisaatiollesi sopivan jakelun. Voit myös ostaa helposti yksittäisen tiedotteen jakelun täältä.

 

Jos haluat oppia lisää mediasuhteiden ylläpidosta, suosittelen opastamme Mediasuhteiden ABC, jonka voit ladata klikkaamalla alla olevaa banneria.

Medisuhteiden ABC -opas

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Aiheet: maineenhallinta, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehitysjohtaja, STT Infon tuottaja ja mediaviestinnän asiantuntija.