[fa icon="calendar'] 9.8.2021 14:32 / kirjoittaja Olli Vesala

Millainen on hyvä tiedote

Hyvä tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen – ja nousee uutiseksi. Tiedote on mediaviestinnän perusta, ja median murroksesta huolimatta perinteinen lehdistötiedote on edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle

Millainen sitten on konkreettisesti hyvä lehdistötiedote? Mikä herättää toimittajan kiinnostuksen, saa hänet tarttumaan aiheeseen ja aloittamaan jutun työstämisen? Voit itse vaikuttaa paljon tiedotteen läpimenoon, kun pidät seuraavan muistilistan mielessä.

Hyvä tiedote koostuu seuraavista osioista:

1. Napakka ja yllättävä otsikko

2. Sisällöllä on uutisarvoa, ja uutinen käy ilmi heti alussa

3. Selkeä kieliasu ja rakenne

4. Kiinnostavat sitaatit

5. Visuaalisuus: Käytä kuvaa, taulukkoa, graafia, videoita

6. Yhteystiedot kunnossa

7. Päivän uutistarjonta on otettu huomioon

8. Kattava jakelu


Avaamme kutakin kohtaa tarkemmin tässä blogikirjoituksessa, joten jatka lukemista. Lehdistötiedote saa huomiota, kun alussa on...

 

1. Napakka ja kiinnostava otsikko

Napakka, ytimekäs otsikko on koukku itse tiedotteeseen. Laita siis uutinen jo otsikkoon. Otsikko kertoo sen, mikä tiedotteessa on kiinnostavaa ja merkittävää. Älä tyydy siihen ilmiselvään vaihtoehtoon, vaan hae otsikkoon draamaa; jotain, joka yllättää tai pysäyttää. Muista kuitenkin aina pysyä faktoissa: älä liioittele tai väritä totuutta.

Lue myös: Uutistoimituksen otsikkovelhon 5 vinkkiä tiedottajalle

Ajattele, että otsikko kuin tuoteseloste: siitä käy ilmi kaikki tiedotteen olennaisimmat asiat. Muista kuitenkin kiteyttää, jottei otsikko ylitä 120 merkin rajaa. Huomioi otsikoinnissa myös spämmifiltterit ja varo käyttämästä vääriä avainsanoja, jotka jäävät niiden haaviin. Muuten sähköpostit eivät välttämättä mene edes median sähköpostilaatikkoon ja hyvä tiedote jää lukematta.

 

2. Uutinen kärkeen

Tiedotteessa on oltava uutinen. Jos et tiedä, mikä tiedotteessasi on uutinen, miksi toimittajakaan kiinnostuisi siitä? Mikä tiedotteessa on kiinnostavinta tai uutta tietoa? Nosta se heti kärkeen ja uskalla jättää taustatiedot loppuun. (Lue uutiskriteereistä STT:n tyylikirjasta, luku 2.2.1.). 

Muista, että yleisöä tai toimittajaa eniten kiinnostava tieto ei välttämättä ole se sinulle tärkein tieto, jonka itse haluat saada läpi. Joskus kärkeen on hyvä valita jokin varsinaista pääviestiäsi raflaavampi tieto tai konkreettinen yksityiskohta, jolla rutistetaan uutiskynnyksen yli. Tiedotteella haetaan näkyvyyttä: pohdi, mikä lukijaa kiinnostaa ja mikä vaikuttaa mahdollisimman moneen ihmiseen tai yritykseen.

Toisaalta: muista, että sinulle itsestään selvä tieto voikin muille olla juuri se uutinen. Itselle jo tutuksi tulleisiin asioihin ja omaan ympäristöönsä saattaa helposti sokeutua ja olettaa, että “kaikkihan sen jo tietävät”. Taustoittamisessa on hyödyksi pidemmän ajanjakson perspektiivi. Mitä on tapahtunut aiemmin? Mikä on muuttunut?  

Aloita ilmainen sähköpostikurssi: Näin tehostat tiedotteen läpimenoa

 

3. Selkeä kieliasu

Kirjoita tiedotteesi sellaiseksi, että tekstin voisi julkaista vaikka sellaisenaan. Mitä helpommalla toimittaja pääsee, sitä todennäköisemmin uutinen julkaistaan. Ja mitä vähemmän toimittajan tarvitsee muokata tekstiä, sitä varmemmin saat viestisi läpi juuri haluamassasi muodossa.

Käytä selkeää kieltä. Ole konkreettinen. Vältä passiivia ja asian verhoilua monimutkaisiin ja pitkiin muka-hienoihin lauseisiin. Älä myöskään oleta, että toimittaja tai lukijat tuntevat oman alasi lyhenteet ja erikoistermit, vaan avaa ne kansankielisesti.

Älä pelkää käyttää numeroita. Jos uutinen perustuu tutkimustuloksiin tai koskee esimerkiksi liikevaihdon kasvua, älä piilota lukuja!

Lue myös: Uutispäällikkö kiteyttää: ”Numerot kertovat uutisen tärkeyden"

 

4. Kiinnostavat sitaatit

Sitaatit eli henkilöiden kommentit ovat hyödyllisiä, koska niillä on tapana lisätä tiedotteen kiinnostavuutta. Useimmiten lukijat ovat kiinnostuneempia toisista ihmisistä kuin asioista.

Sitaatit tuovat monipuolisuutta, jotta voit kertoa asioita värikkäämmin kuin muussa leipätekstissä. Tiedottavan organisaation avainhenkilö tai joku ulkopuolinen asiantuntija sopii parhaiten kommentoijaksi.

On tärkeää, että sitaatit tuovat tiedotteeseen jotain uutta. Usein ne voivat avata syitä muutoksen taustalla tai vaihtoehtoisesti tunnetiloja, joita tiedotteessa ei pystytä sanomaan yhtä suoraan ja luontevasti. Muista kuitenkin pitää sitaatit napakoina.

Millainen tiedotteen rakenteen pitäisi olla? Lataa ilmainen mallitiedote täältä!

 

5. Visuaalisuus

Kuva tai grafiikka tukevat tiedotteen läpimenoa. Laadukas, visuaalinen taustamateriaali voi olla jopa syy siihen, miksi toimituksessa tartutaan itse tiedotteeseen.

Kun tavoittelet tiedotteen lisäksi myös siihen liitetylle kuvalle läpimenoa, muista tämä: uutismedioiden jutuissa ei käytetä promokuvia eikä käsiteltyjä kuvia. Uutishuoneissa ja tiedoteportaaleissa hyvä kuvan ja otsikon yhdistelmä houkuttelevat lukijaa klikkaamaan tiedotetta.

Lue myös: Vinkit kuvituskuvan valintaan 

 

6. Yhteystiedot kuntoon

Lisää tiedotteeseen yhteyshenkilön nimi, titteli, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Myös Twitter-handle on hyvä lisätieto, jos ko. henkilö on Twitterissä aktiivinen.

Yhteyshenkilön on syytä olla tavoitettavissa, mielellään heti tiedotteen lähdettyä ja koko päivän. Huolehdi siitä, että kyseinen henkilö varmasti tietää olevansa lisätietojen antajana!


7. Huomioi päivän muu uutistarjonta

Aina hyväkään tiedote ei mene mediassa läpi. Seuraa päivän uutistilannetta: jos meneillään on suuri uutistapahtuma, arvioi voisiko tiedotteen lähettämistä hieman siirtää. On olemassa palveluita, joilla voi tarkastaa päivän uutistarjonnan ja saada selville, ovatko puitteet otolliset viestinnällesi. Pohdi, millaisessa uutisympäristössä haluat saada juuri oman organisaatiosi äänen kuuluviin. 

Ota huomioon myös jo tiedossa olevat tulevat uutistapahtumat ja kaupalliset juhlapäivät. Esimerkiksi veronpalautuspäivinä hyväkin tiedote hukkuu helposti markkinointiviestinnän joukkoon.

Lue myös: Milloin ja kenelle tiedote kannattaa lähettää?

 

8. Kattava jakelu

Täydellinenkään tiedote ei saavuta yleisöään, ellei sen jakelua hoideta oikein. STT Info -tiedotejakelupalvelun avulla saat toimitettua tiedotteesi nopeasti ja helposti suoraan kaikkien yrityksellesi relevanttien uutismedioiden toimitusjärjestelmiin.

Lisäksi saat käyttöösi kattavan lukijadatan ja pääset hyödyntämään STT Infon Twitter- ja Facebook-tilejä tiedotteesi jakelussa.

Voit myös lähettää yksittäisen tiedotteen kertalähetyspalvelun kautta heti, ilman sopimusta.

Lue lisää STT Info tiedotejakelusta

Mikäli päädyt hoitamaan jakelun omin voimin, kannattaa pitää mielessä ainakin tiedotteen upottaminen yrityksen omille kotisivuille ja käytettävissä oleviin sosiaalisen median kanaviin. Hyödynnä jakelussa myös suomi–toimitus–suomi-sanakirjaamme, jotta osaat puhua samaa kieltä uutishuoneiden kanssa!

 

Haluatko tietää vielä lisää hyvän lehdistötiedotteen anatomiasta?

Hyvä tiedote palvelee useampia kanavia ja sidosryhmiä ja aikaansaa parhaimmillaan näkyvyyttä niin journalistisessa mediassa, sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissa. Ota talteen vinkkimme hyvän lehdistötiedotteen rakennuspalikoista maksuttomasta oppaastamme: 

stt-hyva-lehdistotiedote-cta

Kuva: Liina Nelimarkka

Artikkelia päivitetty 9.8.2021.
Alkuperäinen teksti on julkaistu 20.5.2015 ja sen kirjoitti blogin entinen päätoimittaja Liina Nelimarkka. 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja