Kuvauslupalomake on tärkeä lappunen yrityksille, jotka haluavat esimerkiksi kuvata tapahtumiaan markkinointitarkoituksiin. Hyvin laadittu kuvauslupalomake suojaa sekä kuvaajaa, yritystä että kuvattavaa. Lomake varmistaa, että kuvat päätyvät oikeaan käyttöön sekä laillisesti että eettisesti.
Lue LisääKuvauslupalomake – 10 tärkeää asiaa, jotka jokaisen kuvia käsittelevän tulee selvittää
Monilla organisaatioilla on tallessa tuhansia tai kymmeniä tuhansia tiedostoja, kuvia ja videoita. Käyttötarkoitukset vaihtelevat viestinnästä ja markkinoinnista tuotekatalogeihin ja arkistointiin. Joku saattaa ajatella, että kuvat ja videot ovat tiedostoja siinä missä tekstit ja excelitkin, mutta kuvien hallinta tarjoaa kiperämmän haasteen.
Lue LisääKuvan liittäminen tiedotteeseen kannattaa aina
Tärkeintä tiedotteessa on siinä oleva uutinen, mutta myös visuaalisuudella on oma merkityksensä. Kuva saattaa herättää tiedotteita seuraavan toimittajan tai kuvatoimittajan huomion. Hyvä kuva siis tukee tiedotteen läpimenoa. Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liität tiedotteeseen kuvan?
Lue LisääSemiotiikan alkeet – Näin tulkitset kuvia
Visuaalisten merkitysten rakentuminen on monen osa-alueen summa. Ymmärtäessäsi kuvien kieltä ja sanatonta symboliikkaa voit rakentaa ja ylläpitää niiden avulla organisaatiosi arvoja tukevia mielikuvia ja viestejä.
Kun kuvia käytetään yhä enemmän, kuvien tulkinnan, ns. kuvanlukutaidon, merkitys kasvaa. Jokainen matka lähtee ensimmäisestä askeleesta ja tässä kirjoituksessa tarjoiltujen eväiden voimin saavutat jo ensimmäisen etappisi semiotiikan maailmassa.
Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä
STT on palvellut suomalaisia lehtiä jo yli 130 vuotta, joten voimme sanoa tuntevamme suomalaisen mediakentän läpikotaisin. Jalostimme tämän tiedon Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirjaksi, josta on toivottavasti hupia ja hyötyä kaikille, jotka joutuvat (tai pääsevät) tekemisiin toimittajien kanssa.
Ansaittuun mediaan vaikuttaa suuresti myös toimitusten toimintatapojen tuntemus. (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.)
Oli sitten pohdinnassa lehdistötiedotteen lähettäminen, mediasuhteet tai ansaittu media, on tämä listaus tukenasi.
Tässä siis sanakirjamme, ilman turhaa pönötystä ja virallisuutta – olkaapa hyvät!
Lue LisääKirkko ja kaupunki -lehden uutispäällikkö Pauli Juusela kertoo, että etenkin historialliset ja teknologiaan liittyvät aiheet ovat hankalia kuvitettavia. Kuva: Esko Jämsä.
Joka toinen viikko ilmestyvässä Kirkko ja kaupunki -lehdessä digitaalisuus on luontainen osa lehden tuotantoprosessia. Uutispäällikkö Pauli Juuselan mukaan lehden verkkosivuilla voi olla pidempiä reportaaseja kuin painetussa versiossa.
Lue LisääVisa: Testaa tietosi kuvaamisen lakipulmissa
Kuvien tuottamisen ja julkaiseminen monimutkaiset kuviot aiheuttavat helposti päänvaivaa itse kullekin. Muun muassa tekijänoikeudet, kuvauspaikka, kuvassa esiintyvät ihmiset ja julkaisuun tarvittavat luvat tulee huomioida ennen kuvan julkaisemista. Kuinka hyvin sinulla on kuviin liittyvät oikeudet hallussa? Testaa se tämän kuusi kysymystä sisältävän visan avulla.
Lue LisääHube Helsinki panostaa kotimaiseen visuaaliseen maailmaan
Sisältömarkkinointi- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä tehdään sisältömarkkinointia asiakasyrityksille. Kolmantena oikealta Tiina-Mari Haka ja neljäntenä oikealta Petri Läntinen. (Kuva: Aleksi Poutanen)
Sisältö- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä arvostetaan kuvan merkitystä lukijoiden houkuttelemisessa. Tätä nykyä kuvalla on suuri merkitys lukijoiden huomion vangitsemisessa muun muassa sosiaalisessa mediassa.
”Kuva on se keino, jolla tunteita herätetään”, kiteyttää Hube Helsingin strategi Tiina-Mari Haka.
Lue LisääTilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (49)
- tiedote ja tiedottaminen (44)
- Viestinnän suunnittelu (24)
- visuaalinen viestintä (18)
- asiantuntijaviestintä (14)
- kuvat (14)
- maineenhallinta (10)
- viestintäpalvelut (10)
- viestinnän mittaaminen (9)
- lehdistötilaisuus (8)
- sosiaalinen media (8)
- kriisiviestintä (7)
- mediaseuranta (6)
- Pörssitiedottaminen (3)
- tekijänoikeudet (3)
- tekoäly (3)
- Mediaympäristö (2)
- asiakascase (2)
- Vaikuttajaviestintä (1)
- aineistonhallinta (1)
- johtoryhmä (1)
- järjestö (1)
- kilpailuttaminen (1)