Lehdistötiedote kuuluu työkaluihin, joita moni organisaatio käyttää säännöllisesti ja miettimättä tarkemmin sen roolia. Yleensä tiedote jaellaan omalle markkina-alueelle ja sillä hyvä. Vaan missä tilanteissa organisaation tulisi ponnistaa koto-Suomen ulkopuolelle ja yrittää saavuttaa kansainvälistä medianäkyvyyttä?
Lue LisääKasvoitteko ulos Drive-kansioista? Tästä tunnistat, että on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen aineistonhallinnassa
Monissa organisaatioissa kuvat, videot ja muu brändiaineisto säilytetään edelleen Google Drivessa, SharePointissa tai muissa yleisissä pilvitallennuspalveluissa. Nämä järjestelmät ovat tehneet arjestamme sujuvaa ja mahdollistaneet tiedostojen jakamisen ilman rajoja. Ne ovat olleet välttämättömiä, jopa vapauttavia – ja pitkään ne riittävätkin.
Niiden vahvuus kuitenkin muuttuu taakaksi, kun aineisto kasvaa tuhansiin tai kymmeniin tuhansiin tiedostoihin: Kansiorakenteet alkavat elää omaa elämäänsä, nimeämiskäytännöt eivät toteudu ja sama kuva löytyy viidellä eri nimellä viidestä eri paikasta.
STT Kuvapankki on digitaalisen aineistonhallinnan (DAM) järjestelmä, joka on suunniteltu tätä taitoskohtaa varten. Näistä merkeistä tiedät olevasi sen tarpeessa.
Lue LisääNäistä aiheista suomalaisyritys voi tiedottaa uusille markkinoille
STT Infon Kansainvälisen tiedotejakelun kautta suomalaisyritysten uutiset voivat löytää tiensä globaaleihin kanaviin. Näin kävi esimerkiksi Rauma Marine Constructionsin tapauksessa, kun sen korvettihankkeen tiedote noteerattiin puolustusalan julkaisuissa Jane’s, Naval News ja The Defense Post.
Esimerkki kuvaa, miten hyvin suunniteltu ja kohdennettu tiedote voi ylittää uutiskynnyksen myös erikoistuneissa kansainvälisissä medioissa.
Mutta mitä muuta kansainvälinen media haluaa kuulla suomalaisyrityksiltä? Seuraavat viisi näkökulmaa perustuvat tuoreisiin esimerkkeihin suomalaisyrityksistä kansainvälisessä mediassa.
Lue LisääMiksi tiedottaa – tiedottamisen rooli vuonna 2026
Lähes kaikki suuret organisaatiot lähettävät säännöllisesti tiedotteita. Mutta mikä on perimmäinen syy sille, että tiedottaminen on yhä niin laajalle levinnyt käytäntö? Mikä on tiedottamisen rooli viestinnässä vuonna 2026?
Lyhyt vastaus on, että tiedottamisella on edelleen keskeinen rooli mediaviestinnässä, brändin rakentamisessa ja luottamuksen herättämisessä.
Lue LisääNäin onnistut STT Kuvapankin käyttöönotossa
Digiajassa, jolloin voimme tilata lounasaterian sekunneissa, siirtää rahaa reaaliajassa ja tehdä videopuhelun toiselle puolelle maapalloa yhdellä klikkauksella, luulisi myös kuvien käytön olevan helppoa ja vaivatonta.
Todellisuudessa se on usein kaikkea muuta: kun kuvia tarvitaan kampanjassa, viestinnässä tai myynnissä, niiden etsiminen vie aivan liikaa aikaa, käyttöoikeuksia joutuu selvittelemään kissojen ja koirien kanssa, ja tiedostot ovat hujan hajan eri paikoissa.
Tässä kohtaa STT Kuvapankki astuu esiin.
Tuoko iso mediajakelu lisää medianäkyvyyttä?
Moderni tiedotejakelupalvelu tarjoaa mahdollisuuden jaella lehdistötiedote valtavalle määrälle vastaanottajia muutamalla napinpainalluksella. Mutta kannattaako tiedote lähettää tuhansille vastaanottajille vai kohdentaa tarkasti tietylle porukalle? Selvitimme datan avulla, kumpi lähestymistapa toimii paremmin.
Lue LisääTekoälyllä luodut kuvat - kenelle kuuluu tekijänoikeus?
Tekoäly on luonut uusia mahdollisuuksia tuottaa kuvia. Sopivalla kehotteella tekoälyn voi ohjata tuottamaan julkaisuun sopiva kuvituskuva. Tämä on helppoa ja suhteellisen nopeaa verrattuna siihen, että kuvatoimistojen kuvakannoista etsittäisiin kuvia tai järjestettäisiin erillinen valokuvaus.
Lue LisääMillainen on hyvä tiedote?
Hyvä tiedote pysäyttää, herättää lukijan kiinnostuksen ja nousee uutiseksi. Median murroksesta huolimatta perinteinen tiedote on edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle. Tässä artikkelissa käymme läpi kahdeksan vinkkiä hyvän tiedotteen laatimiseen.
Lue LisääKriisiviestijän työkalupakki - näillä pysyt askeleen edellä
Maineen rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta sen voi menettää 5 minuutissa. Näin on lausunut sijoittajaguru Warren Buffett, ja on täysin oikeassa.
Kun organisaatio joutuu julkisuuskriisiin, mitataan johdon ja viestijöiden kykyä reagoida. Kriisiviestintä tulee hoitaa huolella, oli kriisin laajuus miten suuri tahansa. Luottamus, avoimuus, lämpö, läpinäkyvyys ja tunnemaisema ovat asioita, joita kriisiviestinnän pitää viestiä ulospäin.
Lue LisääVisa: Testaa tietosi kuvaamisen lakipulmissa
Kuvien tuottamisen ja julkaiseminen monimutkaiset kuviot aiheuttavat helposti päänvaivaa itse kullekin. Muun muassa tekijänoikeudet, kuvauspaikka, kuvassa esiintyvät ihmiset ja julkaisuun tarvittavat luvat tulee huomioida ennen kuvan julkaisemista. Kuinka hyvin sinulla on kuviin liittyvät oikeudet hallussa? Testaa se tämän kuusi kysymystä sisältävän visan avulla.
Lue LisääTilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (49)
- tiedote ja tiedottaminen (46)
- Viestinnän suunnittelu (24)
- visuaalinen viestintä (21)
- kuvat (15)
- asiantuntijaviestintä (14)
- maineenhallinta (10)
- viestintäpalvelut (10)
- viestinnän mittaaminen (9)
- lehdistötilaisuus (8)
- sosiaalinen media (8)
- kriisiviestintä (7)
- mediaseuranta (6)
- tekijänoikeudet (4)
- Mediaympäristö (3)
- Pörssitiedottaminen (3)
- tekoäly (3)
- asiakascase (2)
- kansainvälinen mediaviestintä (2)
- Vaikuttajaviestintä (1)
- aineistonhallinta (1)
- johtoryhmä (1)
- järjestö (1)
- kilpailuttaminen (1)




