[fa icon="calendar'] 22.8.2022 11:39 / kirjoittaja Olli Vesala

Kaksi nuorta naista tekee töitä tietokoneella

Törmäämme usein organisaatioihin, joilla on hankaluuksia löytää aiheita mediatiedotteisiin. Eiväthän meidän asiamme ketään kiinnosta, ajatellaan. Mutta samalla säännöllinen tiedottaminen olisi hyödyllistä. Tätä pohdintaa helpottamaan olemme koostaneet 11 esimerkkiaihetta, joista tiedote kannattaa lähettää.

Ennen kuin luettelemme tiedoteaiheita, on hyvä käydä läpi muutama perusasia. Ensinnäkin: ota huomioon uutiskriteerit. Jotta media kiinnostuisi lehdistötiedotteesta, pitää siinä olla uutinen. Uutisen määritelmään kuuluu, että siinä on jotain yllättävää, uutta ja merkittävää tietoa. Ei ole uutinen, että yritys palvelee asiakkaitaan entiseen malliin. Muutos on uutisen perusta.

Uutiskynnyksen osalta pitää muistaa, että media on monimuotoinen. Vaikka tiedote ei päätyisikään Helsingin Sanomien ykkösuutiseksi, erikois- tai paikallismedia voi hyvin siitä kiinnostua. Älä siis pidä rimaa turhan korkealla!

Kiinnitä huomioita myös tiedotteen muotoiluun. Uutinen ja kiinnostava asia pitää kirjoittaa alkuun sekä houkutella lukijaa hyvällä otsikolla tai näyttävällä kuvalla. Suosittelemme myös tiettyä vakiintunutta muotoilua tiedotteelle – siinä voit hyödyntää valmista tiedotepohjaamme.

Lue kaikki vinkkimme hyvän tiedotteen kirjoittamiseen täältä.

Sitten asiaan! Ainakin näistä aiheista voit lähettää tiedotteen, vaikka lisääkin varmasti löytyisi. Otsikkoa klikkaamalla pääset lukemaan lisää.

1. Yrityskauppa tai rahoitusjärjestely

2. Muutos organisaation johdossa

3. Referenssi, uusi projekti tai alkava yhteistyö

4. Saatu tai myönnetty palkinto

5. Tutkimus- tai kyselytulos

6. Uusi tuote tai palvelu

7. Tapahtuman ennakko tai jälkilöylyt

8. Yllättävä toimintatapojen muutos tai tempaus

9. Kannanotto

10. Tulostiedot

11. Kriisitilanne

 

1. Yrityskauppa tai rahoitusjärjestely

Tiedotteen lähettäminen yrityskaupasta on erittäin luontevaa, koska muutos on hyvä kuitenkin saada eri sidosryhmien tietoon. Myös media voi kiinnostua yrityskaupoista varsinkin, jos isot rahat ovat liikkeellä tai jos toinen osapuoli on yleisesti tunnettu. Voit lukea blogistamme tarkemmat ohjeet siitä, miten yrityskaupasta kannattaa kertoa medialle.

Aloitteleville yrityksille ja startupeille rahoituskierrokset ovat asioita, joista kannattaa kertoa ulospäin. Kun yritys on alkuvaiheessaan, sijoittajien kiinnostus lisää sidosryhmien uskoa siihen, että yritys on oikealla polulla. Myös talousmedia seuraa tarkkaan startupeja.

Esimerkkitiedote: Arho Foods ostaa luomujuomiin keskittyneen Raikastamon liiketoiminnan

 

2. Muutos organisaation johdossa

Klassinen syy lähettää tiedote on uuden toimitusjohtajan tai puheenjohtajan nimittäminen. Nämä ovatkin usein uutisia, joten tiedote on hyvin perusteltu.

Tiedotetta pohtiessa ei kannata katsoa pelkästään organisaatiokaaviota. Voi miettiä, mitkä ovat ulospäin sellaisia avainpositioita, että niiden haltijoista kannattaa viestiä. Esimerkiksi muotitalon talousjohtaja ei ole yhtä kiinnostava kuin taiteellinen johtaja.

Esimerkkitiedote: Satu Taiveaho valittu Autismiliiton toiminnanjohtajaksi

 

3. Referenssi, merkittävä uusi projekti tai yhteistyöprojekti

Muutos on uutinen, mutta projektin aloitus yleensä ei. Tämä johtuu esimerkiksi rakennusyhtiöillä siitä, että projekteja käynnistetään vuodessa kymmeniä jos ei satoja. Tiedote kannattaa lähettää, jos projekti eroaa jollain tavalla massasta. Mediaviestinnän kynnys ylittyy esimerkiksi, jos projekti on kooltaan tai vaikeusasteeltaan erityinen. Myös merkittävä tai yllättävä yhteistyö on hyvä syy laittaa tiedote ulos. Esimerkiksi suomalaisen Spinnovan ja vaatejätti Adidaksen välinen yhteistyö herätti isoa kiinnostusta.

Joskus tiedote kannattaa tehdä myös asiakastarinasta tai referenssistä. Näiden läpimeno mediassa voi olla heikolla pohjalla, mutta muut sidosryhmät voivat hyvin kiinnostua aiheesta.

Esimerkkitiedote: Elosen leipomon aurinkokenttää tarkastetaan droneilla

 

STT-kertatiedote-banneri-450x100px-1

 

4. Saatu tai myönnetty palkinto

Erilaiset palkinnot, kunnianosoitukset tai sertifikaatit ovat usein tiedotteen arvoisia saavutuksia. Kuten projektit, nämäkään eivät kovin usein ylitä uutiskynnystä. Sidosryhmien kuten asiakkaiden on kuitenkin hyvä kuulla, että organisaatio on saanut merkittävän tunnustuksen.

Palkintojen jakaminen on myös hyvä keino nostaa haluamiaan teemoja keskusteluun. Jos vaikka haluaa korostaa vapaaehtoistyön yhteiskunnallista merkitystä, voi myöntää vuoden vapaaehtoinen -palkinnon – ja lähettää siitä tiedotteen.

Esimerkkitiedote: Muotoilija Tapio Anttila palkittiin kansainvälisellä muotoilupalkinnolla

 

5. Tutkimus- tai kyselytulos

Toimittajat rakastavat tutkimuksia! Tieteellisestä tutkimuksesta voi suhteellisen luottavaisin mielin kirjoittaa uutisen, onhan sen taustalla validi tieteellinen prosessi. Yliopistot ja korkeakoulut tiedottavatkin säännöllisesti tutkimustuloksista.

Myös epätieteelliset kyselyt uppoavat yleensä hedelmälliseen maaperään, kun niistä kerrotaan toimituksille. Kyselyissä tarjolla on yleensä lukuja ja tätä kautta konkreettisesti havaittava muutos. Kunhan aihe koskettaa riittävän suurta ihmisjoukkoa ja kyselytutkimus on toteutettu tilastollisesti luotettavalla tavalla, media voi hyvinkin kiinnostua.

Esimerkkitiedote: Joka kolmas tekniikan alan yliopistotutkinto venyy jaksamishuolien vuoksi

 

6. Uusi tuote tai palvelu

Uusista tuotteista tai palveluista on hyvä kertoa medialle, kunhan säännöstelee viestintäänsä. Jokainen uusi jogurttimaku tai pieni viilaus vanhaan palveluun ei ole tiedotteen arvoinen asia. Keskity organisaation toiminnan kannalta keskeisiin uusiin asioihin tai sellaisiin, joissa on yllättävyyttä joko organisaation tai koko toimialan näkökulmasta.

Täältä löydät laajaa pohdintaa siitä, miten hoitaa lanseerauksen viestintä.

Esimerkkitiedote: Ben & Jerry's ja Tony's Chocolonely yhdistävät voimansa

 

7. Tapahtuman ennakko tai jälkilöylyt

Suomi on pullollaan tapahtumia varsinkin kesäisin, joten ainakaan yleismedia ei ehdi kaikkea käsitellä. Kulttuuritoimituksissa kuitenkin seurataan ennakkoon tapahtumien esiintyjäkaartia ja myös jonkin verran kävijämääriä. Näistä kannattaakin kertoa medialle lehdistötiedotteella.

Seminaareista ja kongresseista kannattaa kertoa ainakin etukäteen, ja mahdollisesti jälkikäteenkin, jos sisällöstä voi nostaa jotain konkreettista ja yllättävää.

Ylipäätään monenlaisista tapahtumista kannattaa kertoa etukäteen keskeiselle medialle. STT ylläpitää Suomen kattavinta tapahtumatietokantaa STT Luotsia, johon kirjataan lehdistötilaisuuksia, mutta myös festivaaleja, seminaareja ja kongresseja.

Esimerkkitiedote: Ammattilaiset ja harrastajat syventyvät kuvan ja äänen maailmaan Messukeskuksessa

Haluatko tutustua STT Luotsiin? Klikkaa tästä ja kokeile kaksi viikkoa maksutta!

STT Luotsi 1080x1080-1

 

8. Yllättävä toimintatapojen muutos tai tempaus

Ryhtyikö organisaatiosi tekemään jotain totaalisen yllättävää? Otitteko käyttöön ihan uuden toimintamallin, joka mullistaa ihmisten käsityksen teistä tai pyöräyttää koko toimialan sekaisin? Tästä kannattaa kertoa medialle.

Yllättävyys on nykyään yksi merkittävimpiä uutiskriteereitä, joten pidä se mielessä, kun pohdit mediaviestinnän aiheita.

Esimerkkitiedote: Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa

 

9. Kannanotto

Media elää paitsi muutoksesta myös mielipiteistä. Ministeriltä kysytään mielipidettä tuoreeseen uutiseen, työmarkkinajärjestö kommentoi neuvottelutulosta ja kansalaisjärjestö kiinnittää huomiota epäkohtaan. Huolehdi, että omat kannanottosi ajankohtaisiin tai muuten tärkeisiin seikkoihin tulevat jaetuksi medialle.

Muista myös, että kädenlämpöinen mielipide harvoin kiinnostaa mediaa!

Esimerkkitiedote: Soste: Pienituloisten talousahdinkoa helpotettava täsmäkeinoin

 

10. Tulostiedot

Pörssiyhtiöillä ja muutamilla muilla toimijoilla on velvoite julkaista tulostietojaan säännöllisesti pörssitiedotteilla. Myös sellaisten organisaatioiden, joilla velvoitetta ei ole, kannattaa pohtia, olisiko joidenkin tulostietojen julkistaminen mediatiedotteella järkevää. Tulostietoja voi myös leipoa osaksi jotain muuta tiedotetta. Ne antavat toimittajille käsitystä yrityksen suuruusluokasta.

Talousmedia kirjoittaa mielellään menestystarinoista, ja asiakkaatkin hyppäävät innolla menestyjän kelkkaan.

 

11. Kriisitilanne

Kriisiä kukaan ei toivo omalle kohdalleen, mutta siihen on silti hyvä varautua ja tiedostaa, että usein kriisissä pitää pystyä tiedottamaan ripeästi.

Kriisiviestinnän tarve voi herätä esimerkiksi some-kohusta, organisaatiota kohdanneesta onnettomuudesta tai kiusallisten tietojen paljastumisesta.

Olemme kirjoittaneet blogissamme aiemmin, millaisia seikkoja kriisiviestinnässä pitäisi ottaa huomioon.

 


Heräsikö tekstistä kysymyksiä? Keskustelemme mielellään lisää mediaviestinnästä, joten ota yhteyttä meihin! Suosittelemme myös tutustumaan ilmaiseen oppaaseemme Medianäkyvyyttä nollasta sataan

STT-Medianakyvyytta_nollasta_sataan_bannerit_800x320

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Aiheet: maineenhallinta, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, Viestinnän suunnittelu

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehitysjohtaja, STT Infon tuottaja ja mediaviestinnän asiantuntija.