Törmäämme usein organisaatioihin, joilla on hankaluuksia löytää aiheita mediatiedotteisiin. Eiväthän meidän asiamme ketään kiinnosta, ajatellaan. Mutta samalla säännöllinen tiedottaminen olisi hyödyllistä. Tätä pohdintaa helpottamaan olemme koostaneet 11 esimerkkiaihetta, joista tiedote kannattaa lähettää.
Lue LisääNäistä aiheista voi lähettää tiedotteen – katso 11 esimerkkiä
Miksi tiedottaa – tiedottamisen rooli vuonna 2022
Lähes kaikki suuret organisaatiot lähettävät säännöllisesti tiedotteita. Mutta mikä on perimmäinen syy sille, että tiedottaminen on yhä niin laajalle levinnyt käytäntö? Mikä on tiedottamisen rooli viestinnässä vuonna 2022?
Lyhyt vastaus on, että tiedottamisella on edelleen keskeinen rooli mediaviestinnässä, brändin rakentamisessa ja luottamuksen herättämisessä.
Lue LisääYrityskauppa edessä? Näin kerrot siitä medialle
Yrityskaupat vaativat hurjasti työtä ja lopputulos on sekä ostajalle, myyjälle että siirtyvän liiketoiminnan edustajille äärimmäisen tärkeä. Miten herkästä asiasta kuten yrityskaupasta voi viestiä medialle siten, että toimittajien kiinnostus herää?
Lue LisääMenestyksekäs IR-viestintä on selkeää ja suoraviivaista
Millaista on laadukas sijoittajaviestintä eli IR-viestintä? Millaista osaa siinä näyttelevät pörssitiedotteet?
Kysyimme asiaa kolmelta alan huippuosaajalta. Yhteistä heidän vastauksissaan on, että hyvä sijoittajaviestintä on asiallista, selkeää ja oikea-aikaista. Ja tietenkin tiedottaminen pitää hoitaa pörssin sääntöjen mukaisesti.
Lue LisääTavoitteena hyvät mediasuhteet – Lue 3 esimerkkitilannetta
Mediasuhteiden vaaliminen on organisaation maineen ja menestyksen kannalta tärkeää. Hyvät mediasuhteet ovat avain medianäkyvyyteen, ja siksi meiltä kysytäänkin usein apua ja neuvoja erilaisiin tilanteisiin, joissa tavataan toimittajia tai laaditaan viestiä medialle.
Lue Lisää7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti
Kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, valitun mediakontaktin täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että kiinnostavasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.
Lue Lisää5 vinkkiä tiedotteen otsikon laatimiseen
Hyvä otsikko kertoo aina lukijallaan, mistä aiheessa on kyse ja miksi juuri tämän jutun lukemiseen kannattaa käyttää aikaa. Näin tiivistää konkaritoimittaja ja otsikkovelho Teppo Moisio näkemyksensä siitä, millainen on hyvä lehdistötiedotteen otsikko. Kokosimme Moision viisi vinkkiä hyvän otsikon laatimiseen.
Lue LisääMiksi jokaisen asiantuntijan pitäisi hallita mediaviestintä?
Kerron tässä kirjoituksessa seitsemän syytä, miksi jokaisen olisi hyvä tuntea mediaviestinnän perusteet ja kiinnostua myös jatkokurssista.
Lue LisääJos et malta lukea perusteluja, voit hypätä suoraan käytäntöön täältä: Median silmään -valmennus
Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (42)
- tiedote ja tiedottaminen (38)
- Viestinnän suunnittelu (22)
- visuaalinen viestintä (14)
- asiantuntijaviestintä (13)
- kuvat (12)
- viestinnän mittaaminen (10)
- lehdistötilaisuus (8)
- maineenhallinta (8)
- kriisiviestintä (7)
- mediaseuranta (6)
- viestintäpalvelut (6)
- sosiaalinen media (5)
- Pörssitiedottaminen (3)
- asiakascase (2)
- johtoryhmä (1)
- julkisuusanalyysi (1)
- järjestö (1)
- kilpailuttaminen (1)
- tekijänoikeudet (1)