[fa icon="calendar'] 4.2.2025 6:15 / kirjoittaja Olli Vesala

Sosiaalisen median vaikuttajat eli influensserit ovat mullistaneet viestinnän kenttää viime vuosina. Myös yritysviestinnässä ruohonjuuritason asiantuntijat ovat ponnistaneet esille toimitusjohtajien ja muiden pomojen takaa. Näin yleisöön on vaikutettu tehokkaammin. Miten hyödyntää yksittäisten asiantuntijoiden voimaa viestinnässä?

117013962-1

Vaikuttajailmiön ytimessä ovat erityisesti mikrovaikuttajat – pienemmän, mutta erittäin sitoutuneen seuraajajoukon omaavat sisällöntuottajat. Mikroinfluensserien tehokkuus perustuu heidän aitouteensa ja asiantuntijuuteensa. He puhuttelevat seuraajiaan henkilökohtaisemmalla tasolla, mikä valaa luottamusta. Mitä jos tätä konseptia sovellettaisiinkin yrityksen viestintästrategiaan laajemmin?

Yritysviestinnässä micro influencer -ajattelun soveltaminen tarkoittaa yritysten omien asiantuntijoiden nostamista esiin vaikuttajina. Tämä lähestymistapa yhdistää henkilöbrändin voiman yrityksen visioon, mikä tehostaa viestintää.

 

Henkilöbrändin hyödyt yrityksille

Henkilöbrändi yrityskontekstissa tarkoittaa asiantuntijan ammatillisen maineen, osaamisen ja persoonan yhdistelmää, joka erottaa hänet muista ja tuo lisäarvoa sekä asiantuntijalle itselleen että organisaatiolle. Se on tapa, jolla asiantuntija esittäytyy, viestii ja luo suhteita. Henkilöbrändien kehittäminen voi tuoda yritykselle muun muassa seuraavia hyötyjä:

  1. Uskottavuuden lisääntyminen: Kun organisaation viestejä välittävät tunnistetut asiantuntijat, ne saavat enemmän painoarvoa ja luotettavuutta.
  2. Inhimillisempi yrityskuva: Henkilöbrändit tuovat organisaatiolle kasvot ja persoonallisuuden tehden siitä helpommin lähestyttävän.
  3. Asiantuntijuuden korostuminen: Vahvat henkilöbrändit nostavat esiin organisaation osaamista ja asiantuntemusta konkreettisella tavalla. Monesti asiantuntijat myös puhuvat asioista konkreettisemmin kuin johto.
  4. Verkostojen laajentuminen: Asiantuntijoiden henkilökohtaiset verkostot laajentavat organisaation vaikutuspiiriä.

 

Yritysviestintä ja henkilöbrändit synkassa

Henkilöbrändäyksen ja organisaatioviestinnän onnistunut yhdistäminen vaatii pohdintaa ja strategisia linjauksia.

  1. Henkilöbrändien ja organisaation arvojen yhteensovittaminen: On tärkeää, että asiantuntijoiden henkilöbrändit heijastavat organisaation arvoja ja missiota. Tämä ei tarkoita persoonallisuuden häivyttämistä, vaan yhteisten tavoitteiden löytämistä ja korostamista.
  2. Viestinnän johdonmukaisuuden varmistaminen: Vaikka henkilöbrändit tuovat viestintään moniäänisyyttä, on tärkeää varmistaa, että perusviestit ovat linjassa organisaation strategian kanssa. Tämä vaatii selkeitä viestintäohjeita ja jatkuvaa dialogia asiantuntijoiden ja viestintätiimin välillä.

Mistä henkilöbrändäyksen suunnittelu kannattaa aloittaa?

tzUdMx4myEs-1Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Oikean ihmisen löytäminen

Kaikista ei ole henkilöbrändiksi. Oikeanlaisten ihmisten löytäminen on tärkeä ensiaskel, jossa voi mennä pahasti pieleen.

Kriteereitä voivat olla:

  1. Syvällinen asiantuntemus omalla alallaan. Tämä on itsestään selvää, koska ilman asiantuntemusta ei ole uskottava. Toisaalta rimaa ei kannata nostaa liian korkealle. Oman alan asioista puhuakseen ei tarvita tohtorin hattua tai mittavaa akateemista julkaisuhistoriaa.
  2. Kyky artikuloida monimutkaisia aiheita selkeästi. Ilman selkeää ulosantia viestin teho menee hukkaan. Viestintää voi harjoitella, mutta jos puhe on täysin käsittämätöntä jargonia, tie voi olla pitkä ja kivinen.
  3. Yrityksen arvojen ja vision sisäistäminen. Tähänkään ei kannata suhtautua liian vakavasti, koska pelkkä arvojen ja visioiden toitottaminen ei ole asiantuntijuuden ytimessä. Kunhan ei yritä väkisin käännyttää vastarannankiiskeä tai vallankumouksellista. Jo aiemmin mainitut yhtäläisten arvojen tunnistaminen riittää.
  4. Halu jakaa tietoa ja osallistua keskusteluihin. Kenties tärkein ominaisuus, jota ei oikein voi oppia. Jos ihminen on innostunut omasta alastaan ja halua jakaa tietoa, hänestä syntyy hyvä edustaja organisaatiolle.

 

Viestintäkanavien valinta ja hyödyntäminen

Oikeiden viestintäkanavien valinta on kriittistä asiantuntijaviestinnän onnistumiselle. Kohderyhmän tavoittamiseksi on tärkeää ymmärtää, missä kanavissa he ovat aktiivisia ja millaista sisältöä he kuluttavat.

Eri asiantuntijoille sopivat eri kanavat luonteesta ja taidoista riippuen. On hyvä kuitenkin myös rohkaista asiantuntijoita astumaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Mahdollisia kanavia ovat:

 

Kaipaatko lisää medianäkyvyyttä? Lue nämä vinkit!

 

Sisältöstrategian luominen

Sisältöstrategian voi muodostaa omalle henkilöbrändille ja organisaatiolle keskeisistä pilareista. Näiden ympärillä on kuitenkin tärkeä keskittyä myös muutamaan ydinseikkaan. Aiheiden ja teemojen täytyy puhutella kohderyhmää ja olla ajankohtaisia. Myös innostus on hyvin tärkeää. Jos asiantuntija ei ole innostunut aiheesta ja kärkiviesteistä, hän ei sitoudu toimintaan.

Sisältökalenterista voi rakentaa viestinnän selkärankaa. Sen avulla suunnitellaan julkaisut etukäteen, mikä takaa jatkuvan ja johdonmukaisen läsnäolon viestintäkanavissa. 

Kolmanneksi, monipuolisten sisältömuotojen hyödyntäminen on avainasemassa. Käyttämällä erilaisia formaatteja, kuten tekstiä, videoita, podcasteja ja infografiikoita, voidaan tavoittaa yleisö, jolla on erilaisia oppimistyylejä ja mieltymyksiä. Näin varmistetaan, että viesti saavuttaa mahdollisimman laajan yleisön tehokkaalla ja vaikuttavalla tavalla.

Tyypillisesti asiantuntija tuottaa itse sisällöt, mutta jatkuvan sisällöntuotannon nimissä hänelle voi esimerkiksi haamukirjoittaa sisältöjä. Saman voi tehdä, vaikka hän pitäisikin itseään seuraavana Aleksis Kivenä – näkemys jota kaikki eivät välttämättä jaa.

Asiantuntijaviestintä on vuoropuhelua – ei yksinpuhelua

Asiantuntijaviestintä on paljon muutakin kuin pelkkää tiedon yksisuuntaista jakamista. Se on ennen kaikkea aktiivista vuoropuhelua yleisön kanssa. Tämän vuorovaikutuksen ytimessä on keskustelujen aloittaminen. Tämä keskustelu tapahtuu yleensä sosiaalisen median kanavissa. Asiantuntijan tehtävänä on herättää ajatuksia esittämällä kysymyksiä, pyytämällä mielipiteitä ja rohkaisemalla yleisöä kommentoimaan.

Yhtä tärkeää on asiantuntijan oma aktiivinen osallistuminen. Tämä tarkoittaa muiden julkaisujen kommentointia ja osallistumista oman alan ajankohtaisiin keskusteluihin. Asiantuntijan tulee myös vastata saamiinsa kommentteihin ja kysymyksiin ripeästi ja asiantuntevasti. Näin luodaan aitoa keskustelua ja rakennetaan luottamusta yleisön kanssa, mikä on asiantuntijaviestinnän perimmäinen tavoite.

Oman haasteensa synnyttää jossain viestintäkanavissa kytevä toksinen ilmapiiri, joka ei sovellu kaikille asiallista keskustelua arvostaville ihmisille. Tällöin lienee parasta painottaa kanavia, joissa voimavarat eivät kulu trollien kanssa tappeluun.

 

Asiantuntijaviestinnän mittaaminen ja kehittäminen

Viestinnän tehostaminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä. Keskeisiä mittareita ovat:

  • Tavoittavuus: Kuinka moni näkee viestisi?
  • Sitoutuminen: Kuinka paljon tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja sisältösi saa?
  • Liikenne: Kuinka paljon kävijöitä ohjautuu verkkosivuillesi tai blogiisi?
  • Maininnat: Kuinka usein sinut mainitaan alan keskusteluissa?
  • Mediamaininnat: Onko asiantuntijan näkemyksiä tuotu esille mediassa ja millä tavalla?

Analysoi tuloksia säännöllisesti ja käytä tietoa toimintasi kehittämiseen. Kokeile uusia lähestymistapoja ja sisältömuotoja, mutta pidä viestintäsi aina linjassa henkilöbrändisi kanssa.

Henkilöbrändäyksen keinoin tehostettu asiantuntijaviestintä vahvistaa asiantuntijan asemaa ja hyödyttää koko organisaatiota. Se lisää yrityksen näkyvyyttä, vahvistaa sen asiantuntijamainetta ja luo arvokkaita yhteyksiä sidosryhmiin.

Lue lisää: Näin mittaat viestinnän vaikutusta


114873199Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

 

Yhteenveto: Henkilöbrändäys osana yrityksen viestintästrategiaa

Henkilöbrändäyksen merkitys viestinnässä on kiistaton. Se on muuttunut nice-to-have -elementistä kriittiseksi osaksi tehokasta viestintästrategiaa, erityisesti B2B-ympäristössä ja asiantuntijaorganisaatioissa.

Henkilöbrändäys inhimillistää yrityksen viestintää, tekee siitä samaistuttavampaa ja lisää uskottavuutta. Se myös kasvattaa sisällön tavoittavuutta hyödyntämällä asiantuntijoiden henkilökohtaisia verkostoja. Parempi vuorovaikutus voi pistää kassakoneen kilisemään liiketoimintamahdollisuuksien kautta tai auttaa organisaatioiden muiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Onnistuneen asiantuntijaviestinnän avaintekijöitä ovat linjaus yrityksen tavoitteiden kanssa sekä jatkuva tukeminen ja valmentaminen. On tärkeää, että henkilöbrändäys ei jää irralliseksi toiminnoksi, vaan integroidaan osaksi yrityksen kokonaisviestintää ja -strategiaa.

Teknologia, kuten tekoäly ja laajennettu todellisuus, voi tarjota uusia, innovatiivisia tapoja henkilöbrändien rakentamiseen ja hyödyntämiseen. Miltä kuulostaisi esimerkiksi pääekonomisti-botti, jolle on opetettu pankin pääekonomistin puhetyyli?

Samalla autenttisuuden ja läpinäkyvyyden merkitys korostuu entisestään. Ihmiset haluavat yhä keskustella ihmisten kanssa, ei tekoälyn.

Organisaatioiden on nyt aika ottaa henkilöbrändäys strategiseksi työkaluksi viestinnässään ja markkinoinnissaan. Seuraavat askeleet voisivat olla:

  1. Tunnista organisaatiosi avainasiantuntijat ja potentiaaliset vaikuttajat.
  2. Luo selkeä henkilöbrändäysstrategia, joka tukee organisaatiosi tavoitteita.
  3. Tarjoa tarvittavat resurssit ja koulutus asiantuntijoillesi henkilöbrändin rakentamiseen.
  4. Integroi henkilöbrändäys osaksi organisaatiosi sisältöstrategiaa ja vaikuttajamarkkinointia.
  5. Seuraa ja mittaa henkilöbrändäyksen vaikutuksia. Kehitä toimintaa jatkuvasti.

Organisaatiot, jotka onnistuvat valjastamaan asiantuntijoidensa henkilöbrändit osaksi viestintäänsä, ovat etulyöntiasemassa kovan kilpailun keskellä huomiotaloudessa.

 

Pohditko vielä miten parhaiten tavoittaa organisaatiosi kohderyhmiä? Lue lisää aiheesta blogipostauksestamme Näin vakuutat kaikki kohderyhmät.

Lue seuraava postaus

 

Artikkelin pääkuva: Lehtikuva / Hanna Matikainen

Aiheet: maineenhallinta, sosiaalinen media, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä, Vaikuttajaviestintä

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehitysjohtaja, STT Infon tuottaja ja mediaviestinnän asiantuntija.