Uusi huipputuote on valmistunut tuotantolinjastolta, ja on tuotelanseerauksen aika. Onnistunut lanseeraus voi näkyä suoraan myyntiluvuissa, mutta se voi myös nostaa yhtiön profiilia ja auttaa luomaan yrityksestä halutunlaista kuvaa pitkällä aikavälillä. Mediaviestintä kannattaa usein sisällyttää tuotelanseeraukseen – ja yhtä lailla uuden palvelun lanseeraukseen.
INFO: Mikä tarkoittaa lanseeraus?
Lanseeraus tarkoittaa julkaisuprosessia, joka tehdään uudelle tuotteelle tai palvelulle, kun se tuodaan markkinoille ja halutaan kaupallistaa.
Mutta miten ja missä tapauksissa uuden tuotteen tai palvelun lanseerauksesta kannattaa tiedottaa medialle? Lyhyt vastaus on, että tiedottamista kannattaa harkita aina, koska ansaittu medianäkyvyys on useissa tapauksissa tehokkaampaa ja edullisempaa kuin ostettu näkyvyys.
Kerromme tässä blogiartikkelissa 7 vinkkiä, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun aikoo kertoa uutuustuotteesta medialle ja ottaa mediaviestinnän mukaan lanseeraukseen. Näin syntyy onnistunut lanseeraus! ⬇️
1. Varmista, että tuote tai palvelu on lehdistötiedotteen arvoinen
Aivan ensiksi kannattaa pohtia, onko lanseeraus mediaviestinnän ja tiedotteen arvoinen. Aivan jokaisesta jogurttimausta tai akkuporakoneen uudesta vuosimallista ei kannata lähettää tiedotetta, koska toimittajat leipääntyvät helposti toimijoihin, jotka tiedottavat jatkuvasti.
Kysy itseltäsi, onko uusi tuote tai palvelu sellainen, että se voisi kiinnostaa esimerkiksi naapureitasi tai sukulaisiasi. Jos tuote voi vaikuttaa monien tavallisten ihmisten jokapäiväiseen elämään, se on ilman muuta lehdistötiedotteen arvoinen ja voi herättää yleismedian kiinnostuksen. Myös erikoisuus voi riittää median kiinnostuksen heräämiseen. Miltä kuulostaa esimerkiksi pelikonsoli, jonka hukkalämpöä käytetään kanankoipien lämmitykseen?
Jos tuote sisältää alalle poikkeuksellisia ratkaisuja tai hyödyntää innovatiivista teknologiaa, se voi kiinnostaa erikoismediaa, mutta yleismedia ei välttämättä innostu asiasta.
Lisäksi on syytä pohtia, onko tuotelanseeraus sellainen, joka sopii yrityksen tarinaan. Esimerkiksi hiipuvien tai ei-strategisten liiketoimintojen tuotteista kannattaa tiedottaa korkeammalla kynnyksellä kuin kriittisten tai voimakkaasti kasvavien liiketoimintojen tuotteista.
Lue myös: Näistä aiheista voi lähettää tiedotteen – katso 11 esimerkkiä
2. Tarjoa yksinoikeutta
Kun olet varmistanut, että lanseeraus ylittää mediaviestinnän ja tiedottamisen kynnyksen, pohdi voisitko tarjota tuotelanseerausta yksinoikeudella jollekin keskeiselle medialle. Tähän tarvitaan riittävä ymmärrys mediakentästä, ja hyvistä mediasuhteista on kiistatta apua.
Kun mietit mahdollista avainmediaa, koeta miettiä parasta mahdollista kohderyhmää viestillesi ja sitä, mitä mediaa he seuraavat. Missä viestimissä kilpailijasi tai saman toimialan yritykset ovat saaneet näkyvyyttä? Esimerkiksi automainoksia ja -artikkeleita nähdään runsaasti Kauppalehden tai HS Vision sivuilla, koska uuden auton ostaja on keskimäärin suhteellisen varakas ja kiinnostunut talousasioista.
Muista myös kunkin median erityispiirteet: esimerkiksi Kuluttaja-lehti ei nimestään huolimatta yleensä esittele yksittäisiä tuotteita, vaan tekee laajoja puolueettomia vertailuja. Jos pyrit saamaan näkyvyyttä sähköisessä mediassa, varmista, että sinulla on siihen sopivaa video- tai audiomateriaalia tarjolla.
Jos tuotteesi kannalta keskeinen media on aikakauslehti, muista olla ajoissa liikkeellä. Aikakauslehtien sisältöä suunnitellaan nimittäin kuukausien etunojalla.
Kun olet löytänyt oikean kohdemedian, lähesty heitä suhteellisen yksinkertaisella viestillä, jossa kerrot tulevasta lanseerauksesta ja mahdollisuudesta saada tutustua tuotteeseen etukäteen yksinoikeudella. Sopikaa tarkasti, milloin juttu tuotteesta voidaan aikaisintaan julkaista. Toimitukset tekevät julkaisupäätökset aina itsenäisesti, joten he saattavat irtautua herrasmiessopimuksesta milloin vain esimerkiksi muihin kiireisiin vedoten.
Keskimäärin embargoa kuitenkin noudatetaan hyvin, ja ainakin kohtalaisella varmuudella lanseeraus saa huomiota. Muista pitää kiinni omasta osuudestasi herrasmiessopimuksessa - älä siis tarjoa "yksinoikeutta" useille lehdille samanaikaisesti.
3. Mieti, olisiko mediatilaisuus paikallaan
Joidenkin tuotteiden tai palveluiden merkitys avautuu toimittajille parhaiten, jos niitä pääsee kokeilemaan tai katsomaan itse. Hyviä esimerkkejä ovat elämykset, ruoka tai kulkuvälineet. Tekstiin tai puheluun on mahdotonta saada välitettyä tunnetta, jonka ihminen saa esimerkiksi uudenlaisella kulkuvälineellä kaahailusta. Esimerkiksi kotimainen Scouter pyrkii saamaan toimittajat "polkuautonsa" rattiin, mikä on johtanut hyvään medianäkyvyyteen.
Tästä syystä kannattaa harkita media- tai sidosryhmätilaisuuden järjestämistä.
Järjestä media- tai sidosryhmätilaisuus samalle päivälle, jolle kaavailet lanseerausta. Laita napakat mediakutsut liikkeelle kohderyhmälle hyvissä ajoin, ainakin noin 1,5 viikkoa ennen tapahtumaa, ja lähetä vielä muistutuskutsu perään. Mediakutsu voi sisältää lyhennelmän lanseerauksen mediatiedotteesta, mutta siitä pitää käydä selvästi ilmi, miksi juuri tämän tuotteen pitäisi kiinnostaa toimituksia. Jo tässä vaiheessa kannattaa pohtia, olisiko tiedote hyvä jaella tiedotepalvelun avulla ja mikä olisi sopiva omiin tarpeisiisi.
Mediatilaisuutta järjestäessä kannattaa katsahtaa median ruuhkatilannetta, jottei tapahtuma hautaudu muiden alle. Toimittajilla on yhä vähemmän aikaa roikkua tiedotustilaisuuksissa, joten harkitse, onko paikalle mahdollista kutsua myös muita sidosryhmiä, jotta vältät tyhjänä kaikuvan kokoustilan tuskan.
Lue lisää: Vinkit tiedotustilaisuuden järjestämiseen
4. Kirjoita hyvä tiedote
Kun julkistuspäivä lähestyy, voit alkaa valmistella mediatiedotetta lanseerauksesta. Keskitä suurin osa ajastasi hyvän otsikon ja johdannon kirjoittamiseen. Niiden pitää pyrkiä vastaamaan kysymykseen "millaisen seikan tämä tuote kuluttajan/yritysten elämässä mullistaa" tai "minkä kansainvälisen megatrendin haasteisiin tämä tuote/palvelu vastaa". Näillä kysymyksillä ajattelu käännetään pois omasta organisaatiosta kohti tavallista ihmistä tai kohdeyrityksiä – median kuluttajia.
Kerro tuotteesta tai palvelusta kansankielisesti ja rehellisesti. Vältä ylisanoja kuten "ainutlaatuinen", "mullistava" tai "johtava". Ylimääräinen hehkutus tuo tekstiin tyhjiä kaloreita, ei kuulu tiedotteen neutraaliin tyyliin eikä varsinkaan vakuuta toimittajia. Tällaiset muotoilut sopivat markkinointiin ja mainontaan.
Osoita lukujen valossa, miksi tuote tai palvelu on tärkeä ihmisille ja miten se eroaa muista vastaavista. Näytä, älä selitä.
Varmista, että tiedotteen lisätietojen antajana on henkilö, joka voi parhaiten edustaa yritystä ja kertoa tuotteesta. Tämä voi olla toimitus- tai viestintäjohtaja, mutta jos kyseessä on vaikka design-tuote, suunnittelija saattaa olla parempi valinta.
Muista myös muotoilla tiedotteen rakenne oikein. Apuna voit käyttää maksutonta tiedotepohjaa, jonka voit ladata täältä.
Tutustu myös blogiimme: Millainen on hyvä tiedote?
5. Muista visuaalisuus
Visuaalisuus on tärkeä osa tiedotetta, oli aihe lähes mikä hyvänsä. Tämä on erityisen tärkeää tuotetiedotteissa, jossa tuotteen ulkoinen ilme voi vaikuttaa ratkaisevasti myös median kiinnostukseen.
Tuote- tai palvelukuvien täytyy olla edustavia ja tukea tarinaa, jota tuotteesta halutaan kertoa. Jos tarkoitus on lanseerata innovatiivinen ja nykyaikainen tuote, visuaalinen ilme ei voi olla vanhanaikainen.
Kannattaa harkita myös infografiikan käyttöä, koska sillä on hyvä perustella se, miten tuote eroaa kilpailijan versiosta tai mitä uutta palvelu tarjoaa aikaisempiin verrattuna.
6. Jakele tiedote laajasti
Tiedotteen laaja jakelu mahdollistaa sen, että yllättäväkin taho voi tarttua siihen. Jos muu media on kiireinen, kenties sinun alaasi seuraava toimittaja yleismediassa on juuri tuolla hetkellä vapaana. Tehokas tiedotepalvelu varmistaa, että viesti lanseerauksesta leviää riittävän laajalle, ja ansaitun mediaviestinnän mahdollisuudet kasvavat.
Muista jaella tiedote myös bloggareille sekä sosiaaliseen mediaan. Myös uutishuone on hyvä paikka tuotetiedotteille ja -kuville.
7. Palvele kiinnostuneita toimittajia
Jos media kiinnostuu tuotteesta, pidä heitä kuin kukkaa kämmenellä ja tarjoa kaikki mahdollinen lisätieto ripeästi. Media on harvemmin nykyaikana kiinnostunut ilmaisesta krääsästä tai erikoiskohtelusta – sitä pikemminkin karsastetaan. Sen sijaan toimittajien hyvä palvelu tiedonhankinnassa kyllä muistetaan, ja se mahdollistaa yhteistyön myös tulevaisuudessa.
---
Tässä olivat seitsemän täsmävinkkiämme onnistuneeseen lanseeraukseen. Yksittäisen mediatiedotteen voit jaella helposti kertatiedotejakelumme kautta. Jos lähetät enemmän kuin 4 tiedotetta vuodessa, harkitse STT Info -sopimusasiakkuutta.
Blogin pääkuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen