[fa icon="calendar'] 6.7.2021 10:23 / kirjoittaja Olli Vesala

Uusi huipputuote on valmistunut tuotantolinjastolta, ja on tuotelanseerauksen aika. Onnistunut lanseeraus voi näkyä suoraan myyntiluvuissa, mutta se voi myös nostaa yhtiön profiilia ja auttaa luomaan yrityksestä halutunlaista kuvaa pitkällä aikavälillä. Mediaviestintä kannattaa usein sisällyttää tuotelanseeraukseen.

blogikuva leipä kainulainen-1

Mutta miten ja missä tapauksissa tuotelanseerauksesta kannattaa tiedottaa medialle? Tiedottamista kannattaa aina harkita, koska ansaittu medianäkyvyys on useissa tapauksissa tehokkaampaa ja edullisempaa kuin ostettu näkyvyys.

Kerromme tässä blogiartikkelissa 7 vinkkiä, jotka kannattaa aina ottaa huomioon, kun aikoo kertoa uutuustuotteesta medialle ja ottaa mediaviestinnän mukaan lanseeraukseen. Tästä syntyy tehokas lanseerausviestintä!

 

1. Varmista, että tämä tuote on lehdistötiedotteen arvoinen

Aivan ensiksi kannattaa pohtia, onko lanseeraus mediaviestinnän ja tiedotteen arvoinen. Aivan jokaisesta jogurttimausta tai akkuporakoneen uudesta vuosimallista ei kannata lähettää tiedotetta, koska toimittajat leipääntyvät helposti toimijoihin, jotka tiedottavat jatkuvasti.

Kysy itseltäsi, onko uusi tuote tai palvelu sellainen, että se voisi kiinnostaa esimerkiksi naapureitasi tai sukulaisiasi. Jos tuote voi vaikuttaa monien tavallisten ihmisten jokapäiväiseen elämään, se on ilman muuta lehdistötiedotteen arvoinen ja voi herättää yleismedian kiinnostuksen. Myös erikoisuus voi riittää median kiinnostuksen heräämiseen. Miltä kuulostaa esimerkiksi pelikonsoli, jonka hukkalämpöä käytetään kanankoipien lämmitykseen?

Lue lisää: Miksi ja miten lähettää tiedote?

Jos tuote sisältää alalle poikkeuksellisia ratkaisuja tai hyödyntää innovatiivista teknologiaa, se voi kiinnostaa erikoismediaa, mutta yleismedia ei välttämättä innostu asiasta.

Lisäksi on syytä pohtia, onko tuotelanseeraus sellainen, joka sopii yrityksen tarinaan. Esimerkiksi hiipuvien tai ei-strategisten liiketoimintojen tuotteista kannattaa tiedottaa korkeammalla kynnyksellä kuin kriittisten tai voimakkaasti kasvavien liiketoimintojen tuotteista.

 

2. Tarjoa yksinoikeutta

Kun olet varmistanut, että lanseeraus ylittää mediaviestinnän ja tiedottamisen kynnyksen, pohdi voisitko tarjota tuotelanseerausta yksinoikeudella jollekin keskeiselle medialle. Tähän tarvitaan riittävä ymmärrys mediakentästä, ja hyvistä mediasuhteista on kiistatta apua.

Lue lisää oppaasta: Näin luot ja ylläpidät mediasuhteita

Kun mietit mahdollista avainmediaa, koeta miettiä parasta mahdollista kohderyhmää viestillesi ja sitä, mitä mediaa he seuraavat. Missä viestimissä kilpailijasi tai saman toimialan yritykset ovat saaneet näkyvyyttä? Esimerkiksi automainoksia ja -artikkeleita nähdään runsaasti Kauppalehden tai HS Vision sivuilla, koska uuden auton ostaja on keskimäärin suhteellisen varakas ja kiinnostunut talousasioista.

Muista myös kunkin median erityispiirteet: esimerkiksi Kuluttaja-lehti ei nimestään huolimatta yleensä esittele yksittäisiä tuotteita, vaan tekee laajoja puolueettomia vertailuita. Jos pyrit saamaan näkyvyyttä sähköisessä mediassa, varmista, että sinulla on siihen sopivaa video- tai audiomateriaalia tarjolla.

Jos tuotteesi kannalta keskeinen media on aikakauslehti, muista olla ajoissa liikkeellä. Aikakauslehtien sisältöä suunnitellaan nimittäin kuukausien etunojalla.

Kun olet löytänyt oikean kohdemedian, lähesty heitä suhteellisen yksinkertaisella viestillä, jossa kerrot tulevasta tuotelanseerauksesta ja mahdollisuudesta saada tutustua tuotteeseen etukäteen yksinoikeudella. Sopikaa tarkasti, milloin juttu tuotteesta voidaan aikaisintaan julkaista. Toimitukset tekevät julkaisupäätökset aina itsenäisesti, joten he saattavat irtautua herrasmiessopimuksesta milloin vain esimerkiksi muihin kiireisiin vedoten. Lisäksi voi olla, että uutisointi ei ehkä täytä odotuksiasi, vaan jää odotettua pienemmäksi.

Keskimäärin embargoa kuitenkin noudatetaan hyvin, ja ainakin kohtalaisella varmuudella lanseeraus saa huomiota.

Muista pitää kiinni omasta osuudestasi herrasmiessopimuksessa - älä siis tarjoa "yksinoikeutta" useille lehdille samanaikaisesti.

 

3. Olisiko mediatilaisuus paikallaan?

Joidenkin tuotteiden tai palveluiden merkitys avautuu toimittajille parhaiten, jos niitä pääsee kokeilemaan tai katsomaan itse. Hyviä esimerkkejä ovat elämykset, ruoka tai kulkuvälineet. Tekstiin tai puheluun on mahdotonta saa välitettyä tunnetta, jonka ihminen saa esimerkiksi uudenlaisella kulkuvälineellä kaahailusta. Esimerkiksi kotimainen Scouter pyrkii saamaan toimittajat "polkuautonsa" rattiin, mikä on johtanut hyvään medianäkyvyyteen.

Tästä syystä kannattaa harkita media- tai sidosryhmätilaisuuden järjestämistä.

Järjestä media- tai sidosryhmätilaisuus samalle päivälle, jolle kaavailet julkistusta. Laita napakat mediakutsut liikkeelle kohderyhmälle hyvissä ajoin, ainakin noin 1,5 viikkoa ennen tapahtumaa, ja lähetä vielä muistutuskutsu perään. Mediakutsu voi sisältää lyhennelmän tuotelanseeraustiedotteesta, mutta siitä pitää käydä selvästi ilmi, miksi juuri tämän tuotteen pitäisi kiinnostaa toimituksia. Jo tässä vaiheessa kannattaa pohtia, olisiko tiedote hyvä jaella tiedotepalvelun avulla ja mikä olisi sopiva omiin tarpeisiisi.

Mediatilaisuutta järjestäessä kannattaa katsahtaa median ruuhkatilannetta, jottei tapahtuma hautaudu muiden alle. Kannattaa muistaa, että toimittajilla on yhä vähemmän aikaa roikkua tiedotustilaisuuksissa, joten harkitse, onko toimittajien ohella jotain muita sidosryhmiä mahdollista kutsua paikalle, jotta vältät tyhjänä kaikuvan kokoustilan tuskan.

Lue lisää: Näin järjestät tiedotustilaisuuden

 

4. Kirjoita hyvä tiedote

Kun lanseerauspäivä lähestyy, voit alkaa valmistella tiedotetta tuotelanseerauksesta. Keskitä suurin osa ajastasi hyvän otsikon ja johdannon kirjoittamiseen.

Lue lisää: Millainen on hyvä tiedote?

Otsikkon ja johdannon pitää pyrkiä vastaamaan kysymykseen "millaisen seikan tämä tuote kuluttajan/yritysten elämässä mullistaa" tai "minkä kansainvälisen megatrendin haasteisiin tämä tuote/palvelu vastaa". Näillä kysymyksillä ajattelu käännetään pois omasta organisaatiosta kohti tavallista ihmistä tai kohdeyrityksiä – median kuluttajia.

Kerro tuotteesta tai palvelusta kansankielisesti ja rehellisesti. Vältä ylisanoja kuten "ainutlaatuinen", "mullistava" tai "johtava". Ylimääräinen hehkutus tuo tekstiin tyhjiä kaloreita, ei kuulu tiedotteen neutraaliin tyyliin eikä varsinkaan vakuuta toimittajia. Tällaiset muotoilut sopivat markkinointiin ja mainontaan.

Osoita lukujen valossa, miksi tuote tai palvelu on tärkeä ihmisille ja miten se eroaa muista vastaavista. Näytä, älä selitä.

Varmista, että tiedotteen lisätietojen antajana on henkilö, joka voi parhaiten edustaa yritystä ja kertoa tuotteesta. Tämä voi olla toimitus- tai viestintäjohtaja, mutta jos kyseessä on vaikka design-tuote, suunnittelija saattaa olla parempi valinta.

Muista myös muotoilla tiedotteen rakenne oikein. Apuna voit käyttää maksutonta tiedotepohjaa, jonka voit ladata täältä.

 

5. Muista visuaalisuus

Visuaalisuus on tärkeä osa tiedotetta, oli aihe lähes mikä hyvänsä. Tämä on erityisen tärkeää tuotetiedotteissa, jossa tuotteen ulkoinen ilme voi vaikuttaa ratkaisevasti myös median kiinnostukseen.

Lue lisää: Miten saat kuvasi julki mediassa?

Tuote- tai palvelukuvien täytyy olla edustavia ja tukea tarinaa, jota tuotteesta halutaan kertoa. Jos tarkoitus on lanseerata innovatiivinen ja nykyaikainen tuote, visuaalinen ilme ei voi olla vanhanaikainen.

Kannattaa harkita myös infografiikan käyttöä, koska sillä on hyvä perustella se, miten tuote eroaa kilpailijan versiosta tai mitä uutta palvelu tarjoaa aikaisempiin verrattuna.

 

6. Jakele tiedote laajasti

Tiedotteen laaja jakelu mahdollistaa sen, että yllättäväkin taho voi tarttua siihen. Jos muu media on kiireinen, kenties sinun alaasi seuraava toimittaja yleismediassa on juuri tuolla hetkellä vapaana. Tehokas tiedotepalvelu varmistaa, että viesti leviää riittävän laajalle, ja ansaitun mediaviestinnän mahdollisuudet kasvavat.

Muista jaella tiedote myös bloggareille sekä sosiaaliseen mediaan. Myös uutishuone on hyvä paikka tuotetiedotteille ja -kuville.

 

7. Palvele kiinnostuneita toimittajia

Jos media kiinnostuu tuotteesta, pidä heitä kuin kukkaa kämmenellä ja tarjoa kaikki mahdollinen lisätieto ripeästi. Media on harvemmin nykyaikana kiinnostunut ilmaisesta krääsästä tai erikoiskohtelusta – sitä pikemminkin karsastetaan. Sen sijaan toimittajien hyvä palvelu tiedonhankinnassa kyllä muistetaan, ja se mahdollistaa kenties yhteistyön tulevaisuudessa.

 

Tässä olivat seitsemän täsmävinkkiämme tuotetiedottamiseen. Jos kaipaat lisäneuvoja medianäkyvyyden hankkiseen, suosittelen lataamaan oppaamme Medianäkyvyyttä nollasta sataan!

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu, visuaalinen viestintä

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja