11.3.2021 6:15

Termit haltuun: Mitä ovat mediaviestintä, tiedottaminen ja ansaittu medianäkyvyys?

Viestintään liittyvät termit menevät alaan perehtymättömällä usein hiukan sekaisin. Tästä syystä koimme tarpeelliseksi määritellä ne selkeästi. Tässä tekstissä tarjoan sinulle siis viidakkoveitsen, jolla saat selvyyden tähän viestinnän termiviidakkoon!

Lue Lisää
19.2.2021 7:45

Esimerkkejä hyvistä tiedotteista – nämä saivat näkyvyyttä

Hyvä lehdistötiedote herättää kiinnostuksen heti alussa, koskettaa laajaa joukkoa tavallisia ihmisiä ja on tehty oikean rakenteen mukaisesti. Listaamme tässä kirjoituksessa esimerkkejä meidän mielestämme toimivista mediatiedotteista.

Lue Lisää
28.1.2021 12:30

Näin rakennat toimivan tiedotteen - lataa maksuton tiedotepohja

Lehdistötiedotteen tekemiselle ei ole kiveen hakattuja sääntöjä. Tiedote on mediaviestinnässä kuitenkin niin vakiintunut viestintäkeino, että oikean rakenteen noudattaminen on tärkeää, jotta sisältö pääsee esille. Näiden ohjeiden ja tiedotteen mallin avulla varmistat, että vastaanottajat saavat tiedotteesta kaikki tarvittavat tiedot ja mahdollisesti kiinnostuvat sen sisällöstä.

Lue Lisää
3.12.2020 10:30

Lehdistötiedote – mitä, miksi, millainen, kenelle ja miten?

Lehdistötiedotteen tai mediatiedotteen avulla yritys tai organisaatio voi kertoa asioistaan medialle ja sidosryhmille. Lehdistötiedotteella tuodaan esille organisaatiota koskeva merkittävä asia, jonka voi olettaa herättävän mielenkiintoa median kuluttajissa eli tavallisissa kansalaisissa.

Lue Lisää
24.11.2020 7:00

MTV:n Heli Uusimaa: Ole selkeä, satsaa otsikkoon, ajoita oikein



Jos saat MTV:n innostumaan tiedotteestasi, tarjolla on varsin suuri yleisö. Viestisi voi päätyä tv-uutisiin, teksti-tv:lle, nettiin sekä niille kahdeksalle radiokanavalle, joille MTV tuottaa uutislähetyksiä. MTV:n uutistoimitus saa kuitenkin satoja tiedotteita päivässä. MTV:n uutissuunnittelun vastaava tuottaja Heli Uusimaa kertoo, miten tiedottaja voi pärjätä tässä kilpailussa.

Lue Lisää
12.11.2020 7:00

Keskisuomalaisen uutispäällikkö Keijo Lehto: Paikallisuus tärkein uutiskriteeri

 

Tiedä, ketä lähestyt!

Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?

”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”

Lue Lisää
22.10.2020 7:00

Asiakasmedian siivellä voi saada miljoonayleisön, kunhan ymmärtää sen erityispiirteet



Viestinnässä kannattaa huomioida paitsi journalistiset julkaisut, myös asiakas- ja yhteisömediat. Oikein tiedottamalla kaupallisistakin viestintäkanavista voi saada ansaittua huomiota, ja osa niistä tavoittaa varsin laajan yleisön. Edustava esimerkki tästä on S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä, jonka 2,2 miljoonaa lukijaa tekevät siitä Suomen suurimman aikakauslehden. Toimituspäällikkö Sanna Suokko kertoo, millaisella mediaviestinnällä voidaan päästä läpi Yhteishyvän tiukasta seulasta.

Lue Lisää
13.10.2020 6:45

Tutkiva aikakauslehti vaatii erilaista tiedottamista kuin päivittäinen uutismedia

Vähemmän rutiinitiedotteita ja yleisiä infokutsuja. Lisää yksilöllisiä taustatilaisuuksia ja läpinäkyvyyttä. Tätä toivoo organisaatioilta Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö Jussi Eronen.

Lue Lisää
7.10.2020 6:45

Viestijä, opi onnistumisista ja tao tulosta mittaamalla oikeita asioita

Viestinnän mittaaminen on hyödyllinen viestijän työkalu, jonka avulla voidaan oppia onnistumisista ja käytetään rajalliset resurssit fiksusti ja suunnitelmallisesti. Se, mitä ja miten kannattaa mitata, perustuu siihen, mitä organisaatio yrittää saada aikaiseksi. Onnistuminen näyttää erilaiselta riippuen siitä, mitä tavoitellaan ja millaisilla resursseilla. Mittaamisen sijaan pitäisikin ehkä puhua tavoitteiden seurannasta.

Lue Lisää
30.9.2020 6:45

Mediainfojen merkitys korostuu koronan aikana – etäosallistuminen tärkeää

Koronaviruspandemia myllersi hetkessä tiedotustilaisuuksien rutiineja Suomessa uusiksi. STT:n suunnitteleva uutispäällikkö Annu Marjanen kertoo, että poikkeuksellisten aikojen takia Suomessa on järjestetty aiempaa enemmän tiedotustilaisuuksia, joita toimitukset eivät ole voineet ohittaa.

Lue Lisää