[fa icon="calendar'] 7.8.2023 13:25 / kirjoittaja Olli Vesala

Huone auringonvalossa

Monet organisaatiot ylläpitävät omilla verkkosivuillaan uutishuonetta. Mihin uutishuonetta käytetään ja miten siitä saa parhaat tehot irti? Entä millaista sisältöä uutishuoneeseen voi julkaista, jotta välttää aavikoitumisen?

Uutishuoneella tarkoitetaan erityistä verkkosivua tai sen osaa, jossa julkaistaan organisaation tärkeimpiä uutisia, tiedotteita ja muita ajankohtaisia asioita. Uutishuone voi sijaita organisaation omilla verkkosivuilla, tiedoteportaalissa tai jollain muulla sivustolla, jossa organisaatiolla on oma profiili.

 

Mitkä ovat uutishuoneen tehtäviä?

Uutishuoneen tärkein tehtävä on tuoda esille tärkeimmät uutiset edustavasti ja kattavasti. Olipa kyseessä sitten yrityskauppa, johtajan nimitys tai huono uutinen, se kannattaa laittaa omille verkkosivuille ja uutishuoneeseen. Siellä uutiseen tutustuva ihminen voi lukea myös muita sisältöjä. Näin hän saa paremman kokonaiskuvan, mistä on apua esimerkiksi kriisiviestintätilanteissa.

Uutishuone on tärkeä osa organisaation julkisuuskuvaa, ja siellä julkaistut sisällöt rakentavat yhtiön tarinaa. Kohdeyleisö on media, mutta myös suuri yleisö, joka vierailee organisaation sivuilla. Monesti uutishuoneen sisällöillä on merkitystä myös työnantajakuvan kehittämisessä, koska uutisia pläräävät myös uutta työpaikkaa etsivät ihmiset.

Medisuhteiden ABC -opas

Uutishuone toimii myös arkistona, johon kerätään vuosien mittaan erilaisia julkisuuteen tarkoitettuja tekstejä. Näitä voi hyödyntää tulevien sisältöjen tuotannossa tai esimerkiksi mediahaastatteluun valmistautuessa. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos asia on todettu tiedotteessa, sen voi sanoa julki myös haastattelussa.

Arkistokäytössä tulee pitää huolta, että vanhentunutta tai harhaanjohtavaa tietoa sisältävät materiaalit päätyvät roskakoriin.

Organisaation sisällöistä on kiinnostunut yleensä eri kieliä puhuvat kohderyhmät. Vaikka koko verkkosivu ei toimisikaan usealla kielellä, tärkeimmät uutiset ja tiedotteet tuotetaan yleensä muutamalla kielellä. Uutishuoneella on siis myös kansainvälinen funktio.

Tiedoteportaalissa sijaitsevan uutishuoneen tärkeä tehtävä on toimia edustavana vierailupaikkana tiedotteista kiinnostuneelle yleisölle. Portaaleissa voi olla jopa kymmeniä tuhansia kuukausittaisia kävijöitä, jotka selailevat useamman julkaisijan tiedotteita. Esimerkiksi STT Info -tiedoteportaalissa sivunkatseluita on noin puoli miljoonaa joka kuukausi

 

Millaista sisältöä uutishuoneeseen kannattaa julkaista?

Tiedotteet ja uutiset kuuluvat itsestäänselvästi uutishuoneen sisältöjen joukkoon. Näiden määritelmät vaihtelevat joskus organisaatiosta riippuen, mutta tiedote viittaa yleensä medialle toimitettuun tiedotteeseen. Uutinen taas voi olla hieman kevyempi sisällöltään.

Olemme kirjoittaneet listan aiheista, joista voi lähettää tiedotteita, ja tämän listan sisältö pätee myös uutishuoneen osalta. Kaikkia tiedotteita ei kannata julkaista uutishuoneessa. Näitä ovat esimerkiksi vain medialle tarkoitetut kutsut tiedotus- tai taustatilaisuuksiin.

Tämän lisäksi uutishuoneeseen voi tuupata sisältöjä, jotka eivät aivan ylitä mediatiedottamisen kynnystä. Tällaisia ovat esimerkiksi pienemmät nimitysuutiset, uratarinat, paikallisemmat uutiset, tapahtumat, rekrytointiasiat ja niin edelleen.

Oleellista on, että uutishuoneessa on eloa. Organisaatiosta ei anna kovin hyvää kuvaa, jos edellinen julkaisu on pari vuotta vanha.

Lähetä kertatiedote

 

Miten saada uutishuoneesta kaikki tehot irti?

Minkä tahansa verkkosivun houkuttelevuus riippuu sisällöistä ja visuaalisuudesta. Olemme pohdiskelleet paljon, mistä elementeistä hyvä tiedote koostuu tai miksi ulkoasu on merkittävää. Nämä sisällöt ovat relevantteja myös uutishuoneen osalta.

Kuten tässä kirjoituksessa on pohdittu, uutishuoneeseen voi kuitenkin koota erilaista materiaalia, ei pelkästään tiedotteita. Tämä tulisi tietenkin toteuttaa mahdollisimman pienellä vaivalla. Teknisiä ratkaisua löytyy useita, mutta tässä pari ehdotusta.

1. Kokoa sisältöä eri julkaisualustoilta

Hyvä uutishuone voi kerätä sisältöä eri alustoilta. Näitä voivat olla esimerkiksi oma verkkosivujen julkaisualusta (eli CMS kuten Wordpress), tytäryhtiöiden julkaisut ja tiedotejakelu. Verkkosivujen julkaisualustan kautta pystyy julkaisemaan sisältöä uutishuoneeseen manuaalisesti ja tägittämään sisältöjä.

Tytäryhtiöiden tai vastaavien sisällöt pystyy poimimaan esimerkiksi RSS-syötteenä.

Laadukkaan tiedotejakelun rajapinnan avulla pystyy puolestaan hoitamaan mediajakelun ja uutishuoneessa julkaisun yhdellä kertaa.

 

2. Keskitä ja hyödynnä tiedotejakelun valmista uutishuonetta

STT Info -tiedotejakelun sopimusasiakkaat saavat käyttöönsä aina oman uutishuoneen, jonka voi upottaa omille verkkosivuilleen. Uutishuoneen voi upottaa joko kokonaisena tai pienempinä kimpaleina sekä kolmella eri kielellä eli suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Jos haluaa julkaista jonkun sisällön vain uutishuoneessa eikä halua jaella sitä medialle, valinta on helppo tehdä STT Infon käyttöliittymässä. Näin ollen myös esimerkiksi blogikirjoitukset ja kevyemmät sisällöt voi tehdä ja toimittaa uutishuoneeseen tiedotejakelutyökalun kautta.

 

Yhteenveto: Muista ainakin nämä!

1. Uutishuone tarkoittaa verkkosivua tai sen osaa, johon julkaistaan tiedotteita, uutisia ja niihin rinnastettavia tekstejä

2. Uutishuone kokoaa organisaation tärkeät uutiset ja tiedotteet yhteen paikkaan ja toimii arkistona

3. Uutishuoneen kohdeyleisönä toimii media, omat työntekijät, työnhakijat ja suuri yleisö

4. Tiedoteportaalissa sijaitseva uutishuone tuo lisänäkyvyyttä

5. Julkaise uutishuoneessa tiedotteita, uutisia, nimityksiä, blogikirjoituksia ja tarvittaessa pienempiäkin asioita. Älä anna uutishuoneen aavikoitua!

6. Hyödynnä teknologiaa ja kokoa uutishuoneeseen sisältöä useista kanavista. Tai keskitä julkaisu tiedotetyökaluun!

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Olivia Ranta

 

STT Infon sopimusasiakkaana saat käyttöösi monipuolisen uutishuoneemme ja kaikki järjestelmämme ominaisuudet.

Lue lisää STT Info tiedotejakelusta

 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehitysjohtaja, STT Infon tuottaja ja mediaviestinnän asiantuntija.