[fa icon="calendar'] 1.3.2022 7:30 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

hakukoneoptimoitu-teksti

STT Info -tiedotesivuston kehitystiimi tietää, miten sivustolla julkaistut tiedotteet toimivat hakukoneiden näkökulmasta ja millä logiikalla tiedotteet hakukoneilla löytyvät. Tässä blogitekstissä esittelen heidän vinkkejään siihen, miten varmistat, että tiedotteesi löytyy hakukoneista. 

 

Kiireisen lukijan muistilista – näin syntyy hakukoneoptimoitu tiedote:

  • Huolehdi, että sisältö on kiinnostavaa ja se halutaan lukea.
  • Luo selkeä otsikko, lyhyt ingressi ja sujuva leipäteksti.
  • Kirjoita kuvateksti jokaiselle kuvalle.
  • Lisää yhteyshenkilöt, ja liitä mukaan heidän kuvansa.
  • Jaa ja julkaise tiedotteesi mahdollisimman monessa paikassa: STT Infon lisäksi myös esimerkiksi Twitterissä, Facebookissa ja LinkedInissä.


Pureudutaan seuraavissa kappaleissa yksityiskohtiin.

Ota tavoitteeksi tasokas sisältö

Kuten muuallakin, myös tiedotteen sisällön tulee olla hyvin tuotettua. Olennaista ovat selkeät otsikot ja teksti. Otsikon on hyvä olla kuvaava, mutta ei ylipitkä – tähtää 50-60 merkin välimaastoon. STT Infossa käytetään otsikkoa sivun <title>-tagina.

Ingressi-kentän käyttö on tärkeää, koska se toimii metakuvauksena (meta description) hakukoneita varten. Ingressin pitäisi sisältää pienen kappaleen verran tekstiä, jotta se olisi hyödyllisin. Jos kenttää ei ole täytetty, käytetään metakuvauksena leipätekstin ensimmäisiä muutamaa sataa merkkiä, mutta tämä ei ole suositeltavaa.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että mitä parempaa sisältö on, sitä paremmin se sijoittuu Googlen hakualgoritmissa. Keskity siis tarjoamaan merkityksellistä sisältöä, josta lukija saa arvoa.

Tiedotteen teksti kannattaa kirjoittaa tavanomaiseen tapaan – vältä siis erilaisia hakukoneelle suunnattuja kirjoitustekniikoita ja lauserakenteita, kuten toistoa. Google tunnistaa tällaiset kikkailut, eikä palkitse niistä. Käytä luontevasti itsellesi olennaisia avainsanoja, eli niitä termejä, joilla asiastasi kiinnostuneet lukijat sisältöä hakevat. 

Lue myös: 5 vinkkiä tiedotteen otsikon laatimiseen

 

Kuinka hakukoneet teknisesti toimivat?

Jotta sisältö on haettavissa Googlella tai muulla vastaavalla työkalulla, se täytyy ensin lukea ja tallentaa sellaiseen muotoon, jota hakukone ymmärtää. Tämä hakukoneiden suorittama prosessi voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan: 1) verkon crawlaus eli sisällön läpikahlaaminen (Googlella tämän tekee Googlebot), 2) sisällön indeksointi ja 3) algoritmien eli tiettyjen sääntöjen käyttö, kuten sivun sijoitus (PageRank), jotta voidaan määritellä, onko sisältö sitä, mitä käyttäjä haluaa löytää.

Kaikki hakukoneet pyrkivät näyttämään hakijalle olennaiset hakutulokset. Kun käyttäjä tekee haun, Google huomioi useita eri asioita, jotka vain se tietää. Google salaa useita näistä tekijöistä, joten ”kikkailu” hakukoneoptimoinnissa ei kannata.

Useimmat hakukoneet priorisoivat sivuja, jotka ovat:

  • Mobiilioptimoituja / laiteriippumattomia. Pääseekö sivulla millä laitteella tahansa? Onko käyttäjäkokemus hyvä myös älypuhelimella tai tabletilla?
  • Nopeita. Kuinka nopeasti sivu latautuu? Millainen on latautumisnopeus mobiiliverkossa? 
  • Turvallisia. Onko sivusto turvallinen? Käyttääkö se https:ää kaikissa yhteyksissä? 

STT Infossa on huomioitu kaikki nämä kriteerit: Se on yksi markkinoiden nopeimmista sivustoistaselailtavissa millä tahansa laitteella,  ja saatavilla vain https-yhteyden kautta.

 

Miksi en löydä hakukoneista sisältöä, jonka olen julkaissut STT Infossa?

Google priorisoi sisältöä useiden eri kriteerien perusteella. Tästä syystä siinä, mitä eri käyttäjät näkevät samalla haulla, on eroja.

Hakutulosten kriteereinä voivat olla esimerkiksi kieli, sijainti, käyttäjän aiemmin tekemät haut, muiden käyttäjien samantyyppisestä sisällöstä tekemät haut ja linkit samaan lähteeseen muilta sivustoilta.

Paras tapa, jolla voit vaikuttaa tiedotteesi sijoitukseen Googlessa, on linkittää se useasta eri lähteestä. Jos vaikkapa teet blogitekstin, joka käsittelee samaa teemaa kuin tiedote, muista lisätä siihen linkitys tiedotteeseen. 

Hakukonenäkyvyys vaatii kärsivällisyyttä

Toinen syy, miksi tiedotteesi ei välttämättä näy Googlessa on sen tuoreus. Jos olet juuri julkaissut tiedotteen, sitä ei ehkä vielä ole crawlattu ja indeksoitu. On hyvä tiedostaa, että indeksointia ei tehdä samaan aikaan kaikilla sivustoilla. 

Tässä muutama vinkki, kun etsit tiedotettasi Googlesta: 

  • Kun etsit otsikolla, poista siitä mahdolliset väli- ja tavuviivat, jotta niitä ei tulkita hausta pois jätettäviksi.
  • Yritä etsiä samaa sisältöä eri laitteilla tekemällä samanlainen haku.
  • Kokeile, saatko erilaisia tuloksia selaimen salatussa incognito-tilassa.
  • Lisää hakuun ”site:sttinfo.fi”, esim. https://www.google.fi/search?num=100&q=terrawise+site:sttinfo.fi

 

Nyt kun hakukoneoptimoidun tekstin peruspalaset ovat hallussa, voit syventää osaamistasi lehdistötiedotteen kirjoittamisesta oppaastamme:

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

 Kuva: Westend61/ Lehtikuva

Tätä artikkelia on päivitetty 1.3.2022. Alkuperäinen teksti on julkaistu huhtikuussa 2018.

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.