[fa icon="calendar'] 21.6.2022 10:15 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Tiedottaminen-kesalla

Jos yhtään epäilet, tuottaako tiedottaminen medianäkyvyyttä kesällä, huolesi voi olla turha. Toimitukset eivät mene kiinni, vaikka osa Suomesta meneekin. STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa.


Miten tiedotteita hyödynnetään kesällä?

STT:n toimituspäällikkö Laura Kolun mukaan kiireiset tiedotteet uutisoidaan kesälläkin heti. Jos tiedotteen sisältö ei ole niin päivään sidottu, se saatetaan säästää myöhemmäksi ja ottaa osaksi jotain laajempaa juttupakettia. Lisäksi kesällä voidaan tarttua sellaisiin tiedotteisiin, jotka on aiemmin laitettu sivuun hiljaisempia aikoja varten.

Laura Kolu nostaa mediaa kiinnostaviksi aiheiksi muun muassa vapaa-aikaan, perheeseen ja ystäviin, omaan arkielämään, harrastuksiin, luontoon, matkailuun sekä omaan talouteen liittyvät jutut. 

”Ja toisaalta ihmisillä on aikaa lukea syvempää sisältöä ja taustajuttuja – ja niille on myös tilaa lehdissä.”

Jos on hyvä uutisarvoinen vinkki tai tiedote, se voi esimerkiksi hiljaisena kesäviikonloppuna saada hyvän näkyvyyden. Mutta ykkösasia on aina vuodenajasta riippumatta se, onko aihe uutisarvoinen - sellainen, jolla on merkitystä ja joka koskettaa ihmisten elämää.

Laura Kolun mukaan kesälläkin kannattaa miettiä uutisen ajoitusta: Arkisin ei kannata tiedottaa kaikkea aamulla klo 9 - jolloin toimituksiin tulee runsaasti sähköposteja - eikä sellaisena päivänä, jolloin muuten mahdollisesti odotetaan jotain isoa uutista. Myös viikonpäiviä kannattaa miettiä luovasti.


Vinkki: Rakenna toimiva lehdistötiedote mallipohjamme avulla. Lataa maksuton Word-mallipohja käyttöösi!


Kovien uutisten lisäksi tarvitaan pehmeämpiä uutisaiheita 

Kesällä voi olla myös hiljaisia aikoja ja kesällä kaivataan myös vastapainoa "koville" aiheille. Kesällä monet mediaa kiinnostavat yhteiskunnalliset prosessit kuten eduskunta, oikeudenkäynnit, tiedotustilaisuudet ja julkistukset ovat tauolla, joten toimituksissa on myös usein enemmän aikaa.

Kesällä uutisten painopiste muuttuu, kun virastot ja julkinen hallinto ovat kiinni ja virkamiehet lomalla. 

“Monia asiantuntijoita on vaikea tavoittaa ja jutun teko saattaa tyrehtyä siihen,” Kolu kertoo.

Laura Kolun mukaan kesät ovat kuitenkin vilkastuneet uutismielessä: ”Pitkään aikaan ei ole enää ollut perinteistä pitkää hiljaista kesää, enkä usko, että tänä vuonnakaan tulee ”, hän summaa.

Lue vinkit tiedotepalvelun valintaan – huomioi nämä 12 kriteeriä!

 

Nato-prosessi ja Ukrainan sota jatkavat otsikoissa - koronan merkitys vähenee

Se, mistä tulee kesän ehdoton ykkösuutinen, ei ole blogin kirjoittamishetkellä vielä selvillä. Otsikoissa pysyvät ainakin Suomen Nato-prosessi ja Ukrainan sota kaikkine vaikutuksineen. Koronaakin varmasti seurataan, mutta se on (jos ei yllätyksiä tule) menettänyt jo kiinnostavuuttaan pariin edelliseen kesään verrattuna.

Kotimaan politiikka pulpahtelee tänäkin kesänä uutisissa kohuineen kaikkineen.  Juhannusviikolla toimituksissa olikin varsin vilkasta. Muuten kesällä varmastikin kiinnostavat esimerkiksi inflaatio ja arkielämän kallistuminen, kesätapahtumat ja niiden elpyminen koronan jälkeen. Sekin saa palstatilaa, millaisia asetelmia ensi kevään eduskuntavaaleihin aletaan ottaa ja miten suomalaiset pärjäävät kesän arvokisoissa urheilussa. 

Urheilulla on tietysti iso merkitys tänäkin kesänä, ja tulossa on varsinainen yleisurheilun superkesä. Yleisurheilun MM-kisat pidetään heinäkuussa Yhdysvalloissa Eugenessa ja EM-kisat vain muutamaa viikkoa myöhemmin elokuun puolivälissä Saksassa. Jalkapallon naisten EM-kilpailut järjestetään Englannissa niin ikään heinäkuussa, ja Suomen maajoukkue on mukana kisoissa.

 

Miten STT:n toimituspäällikkö seuraa uutisia kesälomalla?

 

Laura Kolu tunnustaa kuluttavansa mediaa myös kesälomallaan: “Lomalla en seuraa uutispäiviä niin intensiivisesti kuin talvella, mutta muuten kulutan mediaa paljon. Luen paljon, kuuntelen radiota ja katson sarjat, jotka talvella jäivät katsomatta. Ja kotimaassa kulkiessa seuraan aina paikallisia tiedotusvälineitä, mm. eri maakuntalehtiä. Osan lomasta pyrin pitämään kaikki viestintävälineet myös kiinni.”


Laura Kolun pointit medianäkyvyyden tavoitteluun ja tiedottamiseen kesällä:

  1. Älä jätä mitään tiedottamatta, koska on "vain" kesä!
  2. Ole luova. Uutisia tarvitaan kesän läpi eri aiheista. Usein toimituksissa on kesäisin myös aikaa toteuttaa vähän monimutkaisempia ja "irrottelevampia" aiheita.
  3. Jos tiedotat, huolehdi, ettei esim. lisätietojen antaja ole lomalla. 
  4. Muista tiedotteiden ajoitus myös kesällä. 
  5. Mieti, olisiko oma tiedote sidottavissa johonkin kesään liittyvään ilmiöön.

Vinkki: Mediaviestinnän ajoittamiseen sopii erinomaisesti STT Pro. Voit testata sitä ilmaiseksi 2 viikkoa.

Kuva: Lehtikuva/ Roni Rekomaa

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

 

Aiheet: sosiaalinen media, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.