[fa icon="calendar'] 22.6.2021 11:43 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Tiedottaminen-kesalla

Jos yhtään epäilet, tuottaako tiedottaminen medianäkyvyyttä kesällä, huolesi voi olla turha. Toimitukset eivät mene kiinni, vaikka osa Suomesta meneekin. STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa.


Miten tiedotteita hyödynnetään kesällä?

STT:n toimituspäällikkö Laura Kolun mukaan kiireiset tiedotteet uutisoidaan kesälläkin heti. Jos tiedotteen sisältö ei ole niin päivään sidottu, se saatetaan säästää myöhemmäksi ja ottaa osaksi jotain laajempaa juttupakettia. Lisäksi kesällä voidaan tarttua sellaisiin tiedotteisiin, jotka on aiemmin laitettu sivuun hiljaisempia aikoja varten.

Laura Kolu nostaa mediaa kiinnostaviksi aiheiksi mm. vapaa-aikaan, perheeseen ja ystäviin, omaan arkielämään, harrastuksiin, luontoon, matkailuun sekä omaan talouteen liittyvät jutut. ”Ja toisaalta ihmisillä on aikaa lukea syvempää sisältöä ja taustajuttuja – ja niille on myös tilaa lehdissä.”

Vinkki: Rakenna toimiva lehdistötiedote mallipohjamme avulla. Lataa maksuton Word-mallipohja käyttöösi!


Kovien uutisten lisäksi tarvitaan pehmeämpiä uutisaiheita 

Usein toimituksissa voi olla myös aiheiden puolesta väljempää ja ns. "kovista" uutisista voi olla myös pulaa. Laura Kolun mukaan kesät ovat kuitenkin vilkastuneet uutismielessä. ”Vielä joskus 10 vuotta sitten juhannuksesta alkaen elokuun alkuun oli todella hiljaista, mutta hiljainen aika on nähdäkseni lyhentynyt.”

Laura Kolun mukaan kesällä uutisten painopiste muuttuu, kun virastot ja julkinen hallinto ovat kiinni ja eduskunta lomalla. Monia asiantuntijoita on vaikea tavoittaa ja jutun teko saattaa tyrehtyä siihen. Urheilulla on tietysti iso merkitys tänä kesänä. Urheilu-uutisia hallitsevat jalkapallon EM-kisat ja Tokion kesäolympialaiset heinä-elokuussa.

Lue vinkit tiedotepalvelun valintaan – huomioi nämä 12 kriteeriä!

 

Mistä tulee tämän kesän ykkösuutinen? Koronan merkitys vähenee

Tälle kesälle selkeää ykkösuutista vielä haetaan tämän blogin kirjoittamisen aikoihin. Mutta varmaa on, että koronauutiset, Sote ja kuntavaalien jälkeinen kotimaan politiikka elävät uutisissa edelleen. Juhannusviikolla toimituksissa olikin varsin vilkasta. Kesän puoluekokoukset työllistävät toimittajia ja nythän jo tiedetään, että Perussuomalaisten puheenjohtaja vaihtuu. Niin ikään EU-maiden johtajien huippukokousta Brysselissä seurataan silmä tarkkana. Myös Ruotsin hallituksen kaatuminen luottamuslauseäänestykseen juhannusviikolla ja sen seuraukset sähköistävät toimituksia.

Laura Kolu arvioi, että koronan merkitys pienenee tänä kesänä verrattuna viime kesään.
”Luulen että näkökulma muuttuu yhä enemmän tulevaisuuteen katsovaan suuntaan. Seurataan, miten palataan "normaaliin", miten "uusi elämä" koronan jälkeen alkaa sujua ja eritoten, mitä korona-ajasta ns. jää käteen.”

Miten STT:n toimituspäällikkö seuraa uutisia kesälomalla?

 

Laura Kolu tunnustaa kuluttavansa mediaa myös kesälomallaan: ”Seuraan, mutta koetan osaksi lomaa hankkiutua myös ainakin osittaiseen uutispimentoon. Kesällä on aikaa myös seurata vähän eri välineitä, mitä talvisin. Ja kotimaassa kulkiessa seuraan aina paikallisia tiedotusvälineitä, mm. eri maakuntalehtiä.”


Laura Kolun pointit medianäkyvyyden tavoitteluun ja tiedottamiseen kesällä:

  1. Älä jätä mitään tiedottamatta, koska on "vain" kesä!
  2. Ole luova. Uutisia tarvitaan kesän läpi eri aiheista. Usein toimituksissa on kesäisin myös aikaa toteuttaa vähän monimutkaisempia ja "irrottelevampia" aiheita.
  3. Jos tiedotat, huolehdi, ettei esim. lisätietojen antaja ole lomalla. 
  4. Muista tiedotteiden ajoitus myös kesällä. 
  5. Mieti, olisiko oma tiedote sidottavissa johonkin kesään liittyvään ilmiöön.

Vinkki: Mediaviestinnän ajoittamiseen sopii erinomaisesti STT Pro. Voit testata sitä ilmaiseksi 2 viikkoa.

Kuva: Lehtikuva/ Roni Rekomaa

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

 

Aiheet: sosiaalinen media, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.