[fa icon="calendar'] 5.6.2023 13:00 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

125600294-1

Ihana kesä! Kesä hiljentää uutisrintamaa, mutta toimitukset eivät mene kiinni. Kesällä monet mediaa kiinnostavat yhteiskunnalliset prosessit ja toimijat kuten eduskunta, virastot ja julkinen hallinto ovat kiinni. Oikeudenkäynnit, tiedotustilaisuudet ja julkistukset ovat tauolla. Uutissisällön painopiste muuttuu, toimituksissa on enemmän aikaa ja tarvitaan myös vastapainoa ”koville” aiheille. Ole siis luova, tiedota ja tarjoa medialle aiheita myös kesällä. 

STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa. 


Millaiset tiedotteet kiinnostavat tänä kesänä?

Tähänkin kesään mahtuu  monta tiedottamisen arvoista tapahtumaa, tilaisuutta ja aihetta. Niihin tarttumalla on organisaatiolla hyvät mahdollisuudet saada aiheelleen ja näkökulmalleen ansaittua medianäkyvyyttä.  

Toimituspäällikkö Laura Kolun mukaan kiireiset tiedotteet uutisoidaan kesälläkin heti. 
- Jos tiedotteen sisältö ei ole niin päivään sidottu, se saatetaan säästää myöhemmäksi ja ottaa osaksi jotain laajempaa juttupakettia. Lisäksi kesällä voidaan tarttua sellaisiin tiedotteisiin, jotka on aiemmin laitettu sivuun hiljaisempia aikoja varten. 

Jos on hyvä uutisarvoinen vinkki tai tiedote, se voi esimerkiksi hiljaisena kesäviikonloppuna saada hyvän näkyvyyden. Mutta ykkösasia on aina vuodenajasta riippumatta se, onko aihe uutisarvoinen - sellainen, jolla on merkitystä ja joka koskettaa ihmisten elämää. 

Laura Kolu nostaa mediaa kiinnostaviksi aiheiksi muun muassa vapaa-aikaan, perheeseen ja ystäviin, omaan arkielämään, harrastuksiin, luontoon, matkailuun sekä omaan talouteen liittyvät jutut.  

-  Ja toisaalta ihmisillä on aikaa lukea syvempää sisältöä ja taustajuttuja – ja niille on myös tilaa lehdissä. 

Kesälläkin kannattaa miettiä uutisen ajoitusta: Arkisin ei kannata tiedottaa kaikkea aamulla klo 9 - jolloin toimituksiin tulee runsaasti sähköposteja - eikä sellaisena päivänä, jolloin muuten mahdollisesti odotetaan jotain isoa uutista. Myös viikonpäiviä kannattaa miettiä luovasti.

Pientä hienosääntöä kannattaa niin ikään hyödyntää tiedotteen julkaisuajassa: Tasa- ja puolituntien sijaan kannattaa tiedote julkaista hiukan ennen tasa- tai puolituntista. Esimerkiksi uutislähetysten kannalta tasa- tai puolitunti on hankala, koska silloin mielenkiintoinen aiheesi menettää ehkä hyvän ajoituksen ja siirtyy odottamaan seuraavaa uutislähetystä. Ja jokin muu aihe voi ajaa sinä aikana ohitsesi. Verkkouutiset päivittyvät toki koko ajan, joten näkyvyyttä kannattaa tavoitella sieltä ajankohdasta riippumatta. 

Vinkki: Rakenna toimiva lehdistötiedote mallipohjamme avulla. Lataa maksuton Word-mallipohja käyttöösi!

Valtakunnallisen näkyvyyden tavoittelun lisäksi kannattaa muistaa, että kesälläkin maakuntien mediat kaipaavat kipeästi hyvää uutisoitavaa juuri oman alueensa lukijoille, kuuntelijoille ja katsojille.


Tartu uutisilmiöihin ja megatrendeihin 

Ympäristötietoisuus, vihreä siirtymä ja vastuullisuus ympäristöstä on kokonaisuutena edelleen yksi vallitsevista megatrendeistä. Niihin liittyen on luontevaa kytkeä oman organisaation viestintää ja tuoreita näkökulmia. Kesälomallakin kulutetaan paljon ympäristöä rasittavia materiaaleja.  Miten ympäristöasiat, energia, luontokato ja vihreä siirtymä näkyvät kesämediassa? 

Lue vinkit tiedotepalvelun valintaan – huomioi nämä 12 kriteeriä!

 

Politiikkaa, festareita ja kulttuuria, mansikoita ja kesäsäätä - sekä tietysti urheilua - kaikki näkyvät ja kuuluvat mediassa 

Kestoaiheita  ovat  kesän sää ja siihen liittyvät  ilmiöt. Liikenne ja siihen liittyvät järjestelyt puhuttavat aina. Perhe ja lapset ovat hyvin ajankohtaisia aihepiirejä. Miten lapsiperheen kesänvietto sujuu tänä kesänä, mitä erilaisia kesäloman viettotapoja tänä kesänä suositaan?

Yhteiskunnallista keskustelua ei  pidä sitäkään unohtaa. Sitä kuulee paitsi valtakunnallisissa tapahtumissa ja isommilla foorumeilla myös  pienissä piireissä ihan tavallisilla kesäterasseilla ja paikallistapahtumissa. Kahvilassa käydessä on mukava tarttua päivän paikallis- tai valtakunnalliseen lehteen ja tarkistaa, miten maailmassa menee oman kesäloman aikana. Ja kesään kuuluu ehdottomasti radio -  paikalliset radiokanavat pitävät kesämatkailijat ajan tasalla uutisista ja tapahtumista. 

 

Ihmisiä konserttiyleisössä Helsingin Suvilahdessa

 

Laura Kolun pointit medianäkyvyyden tavoitteluun ja tiedottamiseen kesällä:

  1. Älä jätä mitään tiedottamatta, koska on "vain" kesä!
  2. Ole luova. Uutisia tarvitaan kesän läpi eri aiheista. Usein toimituksissa on kesäisin myös aikaa toteuttaa vähän monimutkaisempia ja "irrottelevampia" aiheita.
  3. Jos tiedotat, huolehdi, ettei esim. lisätietojen antaja ole lomalla. 
  4. Muista tiedotteiden ajoitus myös kesällä. 
  5. Mieti, olisiko oma tiedote sidottavissa johonkin kesään liittyvään ilmiöön.

Vinkki: Mediaviestinnän ajoittamiseen sopii erinomaisesti STT Luotsi. Voit testata sitä ilmaiseksi 2 viikkoa.

Kuva: Lehtikuva/ Roni Rekomaa

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

 

Aiheet: sosiaalinen media, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.