[fa icon="calendar'] 6.10.2021 7:45 / kirjoittaja Antti Mustakallio

Megafonipuhuja

Otsikon kysymykseen on helppo vastata. Harjoittelu kannattaa yksinkertaisesti siksi, että esiintymistaito on yksi johtajan, asiantuntijan ja yrittäjän tärkeimpiä taitoja. Erinomaisetkin ajatukset jäävät roikkumaan ilmaan, jos niitä ei osata välittää kiinnostavasti ja vakuuttavasti. Ja vastaavasti kyvykäs esiintyjä saa arkipäiväisetkin ideat kuulostamaan erityisiltä ja puhuttelevilta.

Jostain syystä tämä niin tärkeä ja erinomainen taito jää kuitenkin helposti vaille suurempaa huomiota. Kovin tavanomaista on, että esiintymisiin ja puheisiin ei juurikaan panosteta eikä esiintymistä harjoitella. Monet luottavat kykyihinsä ja ajattelevat, ettei heidän tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa. Kyllä sitä nyt yhdestä puheenvuorosta selvitään!

Harmi kyllä, näin syntyy yleensä tasapaksuja ja pahimmillaan hapuilevia puheenvuoroja – millaisia valtaosa näkemistämme esiintymisistä on. Toisaalta tämä on hyvä uutinen kaikille niille, jotka haluavat panostaa vaikuttamistaitoihinsa. Kun valtaosa ihmisistä suhtautuu esiintymisiinsä näin, on tavattoman helppoa nousta tasolle, jolla erottuu muista puhujista edukseen.

Lue myös: 7 syytä, miksi jokaisen asiantuntijan pitäisi hallita mediaviestintä

Ole yleisön palvelija

Hyvä esiintymistaito koostuu monista seikoista. Hyvä esiintyjä osaa avata kanavan yleisön kanssa ja välittää heitä kohtaan lämpöä ja välittämistä. Kuulijat antavat puhujalle omaa aikaansa, ja puhujalla on puolestaan velvollisuus käyttää tämä aika mahdollisimman hyvin kuulijoittensa hyväksi. Niinpä puhujan tehtävä on olla yleisönsä palvelija. Mitä enemmän puhuja kykenee ilmentämään tätä asennetta, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on tehdä vaikutus.

Miten tällaista asennetta välitetään? Tärkeitä ovat tietenkin oikeat sanavalinnat mutta myös eleet ja olemus. Me emme viesti vain sanoillamme vaan kehonkielen pitää tukea puhettamme. Jos eleemme, ilmeemme ja äänenpainomme ovat ristiriidassa sanojemme kanssa, kuulijat eivät usko sanojamme ja välitämme epäselvän viestin.

Mediaviestinnässä toimittajan palveleminen tuottaa usein hyviä tuloksia. Lataa oppaamme Mediasuhteiden ABC ja opi lisää!

Mihin kädet, kuinka ottaa katsekontaktia?

Tehtävänsä vakavasti ottava puhuja ei mieti vain sitä, mitä hän sanoo, vaan vähintään yhtä paljon sitä, miten hän asiansa ilmaisee. Mitä sanoja on syytä painottaa ja millä äänensävyllä? Miten puhe olisi hyvä rytmittää ja miten käyttää taukoja? Sanoako jotain hiljaisella äänellä ja saako vastaavasti jossain volyymi nousta?

Millainen on vakuuttava puheasento? Entä kädet – mihin ne pistää? Voiko tilaa käyttää hyväksi? Millainen olisi hyvä ja luonteva katsekontakti kuulijoihin? Tällaisten kysymysten kautta alkaa löytyä yllättävänkin monia esiintymisen osa-alueita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota – ja joita voi ja kannattaa harjoitella.

 

Kehitys voi olla ripeää

Hyviä uutisia kaikille asiasta innostuneille: uudet taidot kertyvät nopeasti ja kehitys näkyy pian. Kokemukseni mukaan jo parin yksityiskohdan säätäminen nostaa monien esiintymiset uudelle tasolle. Ja mitä enemmän aikaa ja mahdollisuuksia uusien taitojen hiomiseen on, sitä vaikuttavampi on myös lopputulos. On ihan tavallista, että puhujat itsekin yllättyvät siitä, minkälaisia kykyjä heistä irtoaakaan.

Palataanpa vielä kysymykseemme: miksi esiintymistaitoja kannattaa harjoitella? Tiivis vastaus on: koska siten lisäät merkittävästi vaikuttamismahdollisuuksiasi. Uusien taitojen harjoittelu on helppoa ja se on lopulta todella palkitsevaa.

Omien esiintymistaitojen kehittämisen voi aloittaa Framilla Finlandin ja STT Viestintäpalveluiden päivän kestävässä Vakuuta ja vaikuta -valmennuksessa. Valmennus voidaan myös räätälöidä organisaatiosi tarpeisiin. Lue lisää täältä!


Blogin pääkuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Aiheet: mediaviestintä, johtoryhmä, asiantuntijaviestintä

Antti Mustakallio

Kirjoittaja Antti Mustakallio

puhetaidon valmentaja, puheenkirjoittaja ja median käyttämä kommentaattori. Antti on myös vaikuttamistaitojen ammattilaistapahtuman Retoriikan kesäkoulun rehtori.