19.3.2025 14:26

Tekoälyllä luodut kuvat - kenelle kuuluu tekijänoikeus?

Tekoäly on luonut uusia mahdollisuuksia tuottaa kuvia. Sopivalla kehotteella tekoälyn voi ohjata tuottamaan julkaisuun sopiva kuvituskuva. Tämä on helppoa ja suhteellisen nopeaa verrattuna siihen, että kuvatoimistojen kuvakannoista etsittäisiin kuvia tai järjestettäisiin erillinen valokuvaus.

Lue Lisää
24.2.2025 7:45

Millainen on hyvä tiedote?

Hyvä tiedote pysäyttää, herättää lukijan kiinnostuksen ja nousee uutiseksi. Median murroksesta huolimatta perinteinen tiedote on edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle. Tässä artikkelissa käymme läpi kahdeksan vinkkiä hyvän tiedotteen laatimiseen. 

Lue Lisää
19.2.2025 14:15

Kriisiviestijän työkalupakki - näillä pysyt askeleen edellä

Maineen rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta sen voi menettää 5 minuutissa. Näin on lausunut sijoittajaguru Warren Buffett, ja on täysin oikeassa.

Kun organisaatio joutuu julkisuuskriisiin, mitataan johdon ja viestijöiden kykyä reagoida. Kriisiviestintä tulee hoitaa huolella, oli kriisin laajuus miten suuri tahansa. Luottamus, avoimuus, lämpö, läpinäkyvyys ja tunnemaisema ovat asioita, joita kriisiviestinnän pitää viestiä ulospäin.

Lue Lisää
11.2.2025 11:15

Visa: Testaa tietosi kuvaamisen lakipulmissa

Kuvien tuottamisen ja julkaiseminen monimutkaiset kuviot aiheuttavat helposti päänvaivaa itse kullekin. Muun muassa tekijänoikeudet, kuvauspaikka, kuvassa esiintyvät ihmiset ja julkaisuun tarvittavat luvat tulee huomioida ennen kuvan julkaisemista. Kuinka hyvin sinulla on kuviin liittyvät oikeudet hallussa? Testaa se tämän kuusi kysymystä sisältävän visan avulla.

Lue Lisää
4.2.2025 6:15

Henkilöbrändäyksen voima viestinnässä - asiantuntijoista vaikuttajia

Sosiaalisen median vaikuttajat eli influensserit ovat mullistaneet viestinnän kenttää viime vuosina. Myös yritysviestinnässä ruohonjuuritason asiantuntijat ovat ponnistaneet esille toimitusjohtajien ja muiden pomojen takaa. Näin yleisöön on vaikutettu tehokkaammin. Miten hyödyntää yksittäisten asiantuntijoiden voimaa viestinnässä?

Lue Lisää
28.1.2025 9:54

5 tilannetta, joissa DAM-järjestelmä pelastaa päivän

Onko aineistojen hallinta työssäsi muuttunut sekavaksi? Visuaalisten aineistojen määrä kasvaa viestinnässä ja markkinoinnissa jatkuvasti, mutta niiden hallinnan ja jakamisen haasteet kasvavat mukana. Kuvien, videoiden ja grafiikoiden keskitetty hallinta voi tuntua kaaokselta – mutta digitaalisen aineistonhallintajärjestelmän (DAM) avulla saat kaiken järjestykseen.

Lue Lisää
14.1.2025 9:15

Tekoäly tiedottamisessa - mahdollisuuksia ja rajoitteita

Generatiivinen tekoäly on noussut tulevaisuusvisiosta jokapäiväiseksi työkaluksi. AI:n uskotaan muuttavan monta toimialaa ja työtehtävää radikaalisti lähitulevaisuudessa. Millainen vaikutus tekoälyllä on mediaviestintään ja etenkin tiedottamiseen?

Lue Lisää
16.12.2024 10:00

Mitä tapahtuu kun tiedote julkaistaan?

Tiedotteen vastaanottajat on seulottu, otsikko on hinkattu houkuttelevaksi ja lisätietojen antaja odottaa tärisevin käsin puhelimen ääressä. Painat lähetä-nappia, ja lehdistötiedote lähtee matkaan. Mitä sen jälkeen oikeastaan tapahtuu? Entä miten tiedotteesta syntyy uutinen?

Lue Lisää
15.10.2024 11:50

Kuvauslupalomake – 10 tärkeää asiaa, jotka jokaisen kuvia käsittelevän tulee selvittää

Kuvauslupalomake on tärkeä lappunen yrityksille, jotka haluavat esimerkiksi kuvata tapahtumiaan markkinointitarkoituksiin. Hyvin laadittu kuvauslupalomake suojaa sekä kuvaajaa, yritystä että kuvattavaa. Lomake varmistaa, että kuvat päätyvät oikeaan käyttöön sekä laillisesti että eettisesti.

Lue Lisää
17.9.2024 6:15

Tiesitkö että valokuva voi olla henkilötieto?

Kuvia käytetään viestinnässä runsaasti ja syystä. Kuva-arkiston säilyttämisessä ja hallinnoinnissa täytyy muistaa muutama perusjuttu. Yksi ikävä yllätys voi syntyä, jos organisaatiossa ei ole ymmärretty myös kuvien olevan henkilötietoja ja virheellisen käsittelyn olevan riski.

Lue Lisää