15.9.2021 8:10

7 syytä miksi jokaisen asiantuntijan pitäisi hallita mediaviestintä

Viestinnän sanotaan olevan liian arvokasta jätettäväksi vain viestinnän ja johdon harteille. Tässä ollaan oikeilla jäljillä, koska asiantuntijoiden ja muidenkin työntekijöiden merkitys ulkoisessa viestinnässä voi olla hyvin suuri. Esimerkiksi kotimainen elintarvikejätti Fazer on hankkinut asiantuntijoilleen mediavalmennusta, kuten yhtiön viestintäjohtaja kertoi seminaarissamme. Perustelu: yhtiössä on havaittu, että asiantuntijoihin luotetaan.

Kerron tässä kirjoituksessa seitsemän syytä, miksi jokaisen olisi hyvä tuntea mediaviestinnän perusteet ja kiinnostua myös jatkokurssista.

Jos et malta lukea perusteluja, voit hypätä suoraan käytäntöön täältä: Median silmään -valmennus

Lue Lisää
22.6.2021 11:43

Uutismylly tarvitsee jauhettavaa myös kesällä – tiedottamisella saat tehokkaasti medianäkyvyyttä



Jos yhtään epäilet, tuottaako tiedottaminen medianäkyvyyttä kesällä, huolesi voi olla turha. Toimitukset eivät mene kiinni, vaikka osa Suomesta meneekin. STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa.

Lue Lisää
11.3.2021 6:15

Termit haltuun: Mitä ovat mediaviestintä, tiedottaminen ja ansaittu medianäkyvyys?

Viestintään liittyvät termit menevät alaan perehtymättömällä usein hiukan sekaisin. Tästä syystä koimme tarpeelliseksi määritellä ne selkeästi. Tässä tekstissä tarjoan sinulle siis viidakkoveitsen, jolla saat selvyyden tähän viestinnän termiviidakkoon!

Lue Lisää
2.2.2021 13:00

[Vieraskynä] Taito siivittää hyvän tarinan isoillekin yleisöille



Kolmevuotias poikani rakastaa tarinoita. Kirjat kuluvat ja niiden sivut repeävät pelkästä innostuksesta nähdä, mitä seuraavalla aukeamalla tapahtuu. Lehdet, sarjakuvat ja opukset ahmitaan aina, kun muut leikit suovat sille ajan. Tarinan edetessä pienen silmät syttyvät ja kysymyksistä kuuluu innostus kertomuksen pienistäkin yksityiskohdista.

Me täyteen pituuteen kasvaneet olemme aivan samanlaisia, janoamme tarinoita. Fiktion ohella monet meistä ovat kiinnostuneita siitä, mitä oikeassa maailmassa tapahtuu.

Lue Lisää
16.12.2020 9:43

Asiakastarina: OAJ hyötyy STT Infon listoista ja suunnittelee STT Pron avulla

”Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n viestintä perustuu uuteen strategiaan ja visioon, jonka tavoitteena on, että Suomi on maailman paras paikka opettaa, oppia ja tutkia.” Näin kertoo viestintäpäällikkö Heikki Sahlman. STT Info -tiedotejakelu ja viestinnän journalistinen suunnittelutyökalu STT Pro ovat tärkeitä työkaluja OAJ:lle.

Lue Lisää
24.11.2020 7:00

MTV:n Heli Uusimaa: Ole selkeä, satsaa otsikkoon, ajoita oikein



Jos saat MTV:n innostumaan tiedotteestasi, tarjolla on varsin suuri yleisö. Viestisi voi päätyä tv-uutisiin, teksti-tv:lle, nettiin sekä niille kahdeksalle radiokanavalle, joille MTV tuottaa uutislähetyksiä. MTV:n uutistoimitus saa kuitenkin satoja tiedotteita päivässä. MTV:n uutissuunnittelun vastaava tuottaja Heli Uusimaa kertoo, miten tiedottaja voi pärjätä tässä kilpailussa.

Lue Lisää
12.11.2020 7:00

Keskisuomalaisen uutispäällikkö Keijo Lehto: Paikallisuus tärkein uutiskriteeri

 

Tiedä, ketä lähestyt!

Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?

”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”

Lue Lisää
5.11.2020 7:15

Asiakastarina: STT Info auttaa Vetter Communicationsia, vaikka kristallipallo ei aina kerro totuutta

”Päätin perustaa yhtiöni, kun ymmärsin, että markkinoilla on kova tarve kokonaisvaltaiselle, on demand -tyyppiselle viestintätoimistolle. Näin syntyi Vetter Communications Oy. Sen sijaan, että yritysmaailmassa jouduttaisiin ostamaan hajanaisesti yhdeltä toimijalta yhtä ja toiselta toista, asiakas saa merkittäviä ja kustannustehokkaita synergiaetuja, kun voidaan ostaa kaikki viestintäpalvelut yhdestä paikasta, tarvittaessa myös monikielisesti." Näin toteaa Jutta Vetter, joka kertoo tässä blogissamme yrityksensä tarinan omalla äänellään.

Lue Lisää
22.10.2020 7:00

Asiakasmedian siivellä voi saada miljoonayleisön, kunhan ymmärtää sen erityispiirteet



Viestinnässä kannattaa huomioida paitsi journalistiset julkaisut, myös asiakas- ja yhteisömediat. Oikein tiedottamalla kaupallisistakin viestintäkanavista voi saada ansaittua huomiota, ja osa niistä tavoittaa varsin laajan yleisön. Edustava esimerkki tästä on S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä, jonka 2,2 miljoonaa lukijaa tekevät siitä Suomen suurimman aikakauslehden. Toimituspäällikkö Sanna Suokko kertoo, millaisella mediaviestinnällä voidaan päästä läpi Yhteishyvän tiukasta seulasta.

Lue Lisää
22.9.2020 6:30

[Videohaastattelu] Tietokirjailija Jaakko Kilpeläinen avaa ansaitun julkisuuden niksit

 

Haluatko tietää, mikä on tärkein asia erinomaisessa tiedotteessa? Entäpä minkälainen asiantuntija on sekä organisaatiolle että medialle arvokas?

Näihin kysymyksiin saat vastauksen katsomalla videon, jossa tuoreen tietokirjan Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä (Alma Talent, 2020) kirjoittanut Jaakko Kilpeläinen jakaa neuvojaan ja vinkkejään viestijöille.

STT Viestintäpalvelujen viestinnän asiantuntija Jatta Heikkinen haastattelee Kilpeläistä, jolla on pitkä kokemus toimittajan tehtävistä eri medioissa. Kilpeläinen on työskennellyt myös tiedottajana ja pyörittää nykyään omaa  Näkyy ja Kuuluu -viestintätoimistoaan.

Lue Lisää