Kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, valitun mediakontaktin täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että kiinnostavasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.
Lue Lisää7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti
Huomioi nämä megatrendit, jotta saat enemmän medianäkyvyyttä
Kestävä kehitys. Digitalisaatio. Väestörakenteen muutos. Nämä ovat megatrendejä.
Media seuraa tiiviisti megatrendejä, koska ne ovat syviä pohjavirtoja, jotka vaikuttavat yhteiskuntaamme ja ihmisten jokapäiväiseen elämään. Kytke viestintäsi megatrendeihin, jos haluat lisää medianäkyvyyttä. Jatka lukemista ja saat tietää, miten megatrendeistä tiedottamalla voit saada median huomion.
Lue Lisää[Vieraskynä] Miksi esiintymistaitoa kannattaa harjoitella?
Otsikon kysymykseen on helppo vastata. Harjoittelu kannattaa yksinkertaisesti siksi, että esiintymistaito on yksi johtajan, asiantuntijan ja yrittäjän tärkeimpiä taitoja. Erinomaisetkin ajatukset jäävät roikkumaan ilmaan, jos niitä ei osata välittää kiinnostavasti ja vakuuttavasti. Ja vastaavasti kyvykäs esiintyjä saa arkipäiväisetkin ideat kuulostamaan erityisiltä ja puhuttelevilta.
Lue LisääMiksi jokaisen asiantuntijan pitäisi hallita mediaviestintä?
Kerron tässä kirjoituksessa seitsemän syytä, miksi jokaisen olisi hyvä tuntea mediaviestinnän perusteet ja kiinnostua myös jatkokurssista.
Lue LisääJos et malta lukea perusteluja, voit hypätä suoraan käytäntöön täältä: Median silmään -valmennus
Oletko hankkimassa ensimmäistä kertaa tiedotepalvelua kasvavalle yritykselle tai organisaatiolle, joka kaipaa lisää tunnettuutta? Vai oletko epävarma, auttaako nykyinen tiedotejakelupalvelu sinua saavuttamaan asettamasi tavoitteet?
Olet joka tapauksessa saapunut oikeaan paikkaan, sillä tässä kirjoituksessa käymme läpi kaikki asiat, jotka pitää ottaa huomioon, kun valitsee omiin tarkoituksiinsa parhaiten soveltuvaa tiedotepalvelua.
Lue LisääTiedä, ketä lähestyt!
Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?
”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”
Lue LisääVähemmän rutiinitiedotteita ja yleisiä infokutsuja. Lisää yksilöllisiä taustatilaisuuksia ja läpinäkyvyyttä. Tällaisia toiveita esitti viestijöille Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö Jussi Eronen haastattelussa.
Lue LisääKoronaviruspandemia myllersi hetkessä tiedotustilaisuuksien rutiineja Suomessa uusiksi. STT:n suunnitteleva uutispäällikkö Annu Marjanen kertoo, että poikkeuksellisten aikojen takia Suomessa on järjestetty aiempaa enemmän tiedotustilaisuuksia, joita toimitukset eivät ole voineet ohittaa.
Lue LisääViestintäosaamisen merkitys on koronakriisin aikana yhä laajemmin ymmärretty. Aino Pajukangas Viestintätoimisto Aivelasta viittaa ProComin tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan 80 prosenttia viestintäjohtajien ja -päälliköiden työmäärä oli noussut merkittävästi.
Lue Lisää
Viestinnän merkitys korostuu kriisiaikoina. Kriisi luo myös mahdollisuuksia, joihin tarttumalla voi auttaa niin itseään kuin muita. Oivallus ja rohkea tuotannon salamannopea suuntaaminen uudelle alueelle koronakriisin alettua toi joensuulaiselle Vauhti Speedille huippunäkyvyyden mediassa. Se toi myös käsidesit takaisin kaupan hyllyille.
Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (49)
- tiedote ja tiedottaminen (44)
- Viestinnän suunnittelu (24)
- visuaalinen viestintä (19)
- asiantuntijaviestintä (14)
- kuvat (14)
- maineenhallinta (10)
- viestintäpalvelut (10)
- viestinnän mittaaminen (9)
- lehdistötilaisuus (8)
- sosiaalinen media (8)
- kriisiviestintä (7)
- mediaseuranta (6)
- tekijänoikeudet (4)
- Pörssitiedottaminen (3)
- tekoäly (3)
- Mediaympäristö (2)
- asiakascase (2)
- Vaikuttajaviestintä (1)
- aineistonhallinta (1)
- johtoryhmä (1)
- järjestö (1)
- kilpailuttaminen (1)