Järjestöt ovat tärkeitä tietolähteitä medialle. Samaan aikaan tuoreista, selkeäsanaisista asiantuntijoista on pulaa. Uutistoimituksen toimituspäällikkö kuuluttaa asiantuntijoita astumaan esiin järjestöviestinnässä. Samat naamat ovat usein esillä mediassa, joten uusille kasvoille on tilausta.
Lue LisääMedia toivoo moderneilta järjestöiltä asiantuntijuutta
Ensi keskiviikkona on jälleen suuri kaupallinen juhlapäivä, kun veronpalautuksia maksetaan kasapäin suomalaisille. Suurta mediahuomiota halajavan viestijän kannattaakin varoa veronpalautuspäivää ja muita listaamiamme päiviä.
Lue LisääSuomi–Toimitus–Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä
STT on palvellut suomalaisia lehtiä jo yli 130 vuotta, joten voimme sanoa tuntevamme suomalaisen mediakentän läpikotaisin. Jalostimme tämän tiedon Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirjaksi, josta on toivottavasti hupia ja hyötyä kaikille, jotka joutuvat (tai pääsevät) tekemisiin toimittajien kanssa.
Ansaittuun mediaan vaikuttaa suuresti myös toimitusten toimintatapojen tuntemus. (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.)
Oli sitten pohdinnassa lehdistötiedotteen lähettäminen, mediasuhteet tai ansaittu media, on tämä listaus tukenasi.
Tässä siis sanakirjamme, ilman turhaa pönötystä ja virallisuutta – olkaapa hyvät!
Lue LisääSuomessa lienee vain yksi organisaatio, jossa ammattimaista viestintää tehdään hupitwist-otteella ja taikapölyllä kuorrutettuna. Alaisia kutsutaan hupimestareiksi ja toimittajat pistetään pyörimään.
Markkinointiviestintäjohtaja Rilla Engblom vetää Linnanmäen viestintää hymy herkässä ja vuosikello viritettynä.
Lue LisääMiten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka!
Miten herättää median kiinnostus? Ymmärrä uutistyön logiikka, tee systemaattista viestintää ja ole tavoitettavissa.
Lue LisääMiten herättää median kiinnostus - kuvatoimituksen näkökulma
Miten herättää median kiinnostus? Lue tästä STT:n uutiskuvatoimituksen päällikön Panu Tuunalan vinkit!
Lue LisääMitä viestinnän ammattilaisen tulee ottaa huomioon, kun suunnitteilla on lehdistötilaisuuden järjestäminen? Mitä toimittaja toivoo lehdistötilaisuudelta?
Lue LisääLehdistötilaisuus: miten houkutella toimittaja paikalle?
Monissa toimituksissa resurssit ovat erittäin tiukoilla. Toimittajat ova kiireisiä eivätkä ehdi lähteä lehdistötilaisuuksiin lämpimikseen tai tarjoilujen houkuttelemana. Seuraavassa muutama vinkki, joiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi saada lehdistötilaisuuteesi toimittaja ja kuvaaja paikalle.
5 + 1 tapaa mokata mediaviestinnässä
Ossi Lehtonen / Lehtikuva
Sosiaalisen median ja brändijournalismin aikakaudella perinteisellä medialla on yhä merkittävä rooli yritysten ja yhteisöjen näkyvyydelle.
Jotta onnistuisit mediaviestinnässäsi, välttele ainakin pahimmat karikot. Näiden virheiden tekeminen saattaa romuttaa haaveesi positiivisesta medianäkyvyydestä.
Lue LisääTilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (49)
- tiedote ja tiedottaminen (44)
- Viestinnän suunnittelu (24)
- visuaalinen viestintä (19)
- asiantuntijaviestintä (14)
- kuvat (14)
- maineenhallinta (10)
- viestintäpalvelut (10)
- viestinnän mittaaminen (9)
- lehdistötilaisuus (8)
- sosiaalinen media (8)
- kriisiviestintä (7)
- mediaseuranta (6)
- tekijänoikeudet (4)
- Pörssitiedottaminen (3)
- tekoäly (3)
- Mediaympäristö (2)
- asiakascase (2)
- Vaikuttajaviestintä (1)
- aineistonhallinta (1)
- johtoryhmä (1)
- järjestö (1)
- kilpailuttaminen (1)