22.6.2021 11:43

Uutismylly tarvitsee jauhettavaa myös kesällä – tiedottamisella saat tehokkaasti medianäkyvyyttä



Jos yhtään epäilet, tuottaako tiedottaminen medianäkyvyyttä kesällä, huolesi voi olla turha. Toimitukset eivät mene kiinni, vaikka osa Suomesta meneekin. STT:n toimituspäällikkö Laura Kolu teroittaa, että uutisia tarvitaan koko ajan toimituksissa. Kesätoimittajat sijaistavat "talvitoimittajia" ja uutismylly tarvitsee jatkuvasti jauhettavaa. Kesällä median kulutus lisääntyy, kun ihmisillä on enemmän aikaa.

Lue Lisää
11.3.2021 6:15

Termit haltuun: Mitä ovat mediaviestintä, tiedottaminen ja ansaittu medianäkyvyys?

Viestintään liittyvät termit menevät alaan perehtymättömällä usein hiukan sekaisin. Tästä syystä koimme tarpeelliseksi määritellä ne selkeästi. Tässä tekstissä tarjoan sinulle siis viidakkoveitsen, jolla saat selvyyden tähän viestinnän termiviidakkoon!

Lue Lisää
24.11.2020 7:00

MTV:n Heli Uusimaa: Ole selkeä, satsaa otsikkoon, ajoita oikein



Jos saat MTV:n innostumaan tiedotteestasi, tarjolla on varsin suuri yleisö. Viestisi voi päätyä tv-uutisiin, teksti-tv:lle, nettiin sekä niille kahdeksalle radiokanavalle, joille MTV tuottaa uutislähetyksiä. MTV:n uutistoimitus saa kuitenkin satoja tiedotteita päivässä. MTV:n uutissuunnittelun vastaava tuottaja Heli Uusimaa kertoo, miten tiedottaja voi pärjätä tässä kilpailussa.

Lue Lisää
12.11.2020 7:00

Keskisuomalaisen uutispäällikkö Keijo Lehto: Paikallisuus tärkein uutiskriteeri

 

Tiedä, ketä lähestyt!

Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?

”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”

Lue Lisää
22.10.2020 7:00

Asiakasmedian siivellä voi saada miljoonayleisön, kunhan ymmärtää sen erityispiirteet



Viestinnässä kannattaa huomioida paitsi journalistiset julkaisut, myös asiakas- ja yhteisömediat. Oikein tiedottamalla kaupallisistakin viestintäkanavista voi saada ansaittua huomiota, ja osa niistä tavoittaa varsin laajan yleisön. Edustava esimerkki tästä on S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä, jonka 2,2 miljoonaa lukijaa tekevät siitä Suomen suurimman aikakauslehden. Toimituspäällikkö Sanna Suokko kertoo, millaisella mediaviestinnällä voidaan päästä läpi Yhteishyvän tiukasta seulasta.

Lue Lisää
13.10.2020 6:45

Tutkiva aikakauslehti vaatii erilaista tiedottamista kuin päivittäinen uutismedia

Vähemmän rutiinitiedotteita ja yleisiä infokutsuja. Lisää yksilöllisiä taustatilaisuuksia ja läpinäkyvyyttä. Tätä toivoo organisaatioilta Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö Jussi Eronen.

Lue Lisää
30.9.2020 6:45

Mediainfojen merkitys korostuu koronan aikana – etäosallistuminen tärkeää

Koronaviruspandemia myllersi hetkessä tiedotustilaisuuksien rutiineja Suomessa uusiksi. STT:n suunnitteleva uutispäällikkö Annu Marjanen kertoo, että poikkeuksellisten aikojen takia Suomessa on järjestetty aiempaa enemmän tiedotustilaisuuksia, joita toimitukset eivät ole voineet ohittaa.

Lue Lisää
8.11.2019 13:57

Pörssitiedottamisen sanakirja

STT on palvellut suomalaisia tiedotusvälineitä tietotoimistona jo yli 130 vuotta ja kaikenlaisen tiedon tuottaminen on erikoisalaamme. Toukokuussa 2019 käynnistymme uutena palveluna pörssitiedotteiden jakelun, jossa pörssiyhtiöt voivat kauttamme julkaista ja välittää pörssitiedotteita.

Sijoittajaviestintä sisältää usein erikoisia termejä. Olitpa sitten journalisti, pörssiviestinnän ammattilainen tai piensijoittaja, tämä listaus voi toimia kompassina talousjargonin viidakossa.

Tässä listaus, ole hyvä!

Lue Lisää
23.8.2019 13:11

Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä

STT on palvellut suomalaisia lehtiä jo yli 130 vuotta, joten voimme sanoa tuntevamme suomalaisen mediakentän läpikotaisin. Jalostimme tämän tiedon Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirjaksi, josta on toivottavasti hupia ja hyötyä kaikille, jotka joutuvat (tai pääsevät) tekemisiin toimittajien kanssa.

Ansaittuun mediaan vaikuttaa suuresti myös toimitusten toimintatapojen tuntemus. (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.)

Oli sitten pohdinnassa lehdistötiedotteen lähettäminen, mediasuhteet tai ansaittu media, on tämä listaus tukenasi.

Tässä siis sanakirjamme, ilman turhaa pönötystä ja virallisuutta – olkaapa hyvät!

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää