19.5.2020 7:25

"Kriisissä viestinnän arvo nousee", sanoo viestintäyrittäjä Aino Pajukangas

Viestintäosaamisen merkitys on koronakriisin aikana yhä laajemmin ymmärretty. Aino Pajukangas Viestintätoimisto Aivelasta viittaa ProComin tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan 80 prosenttia viestintäjohtajien ja -päälliköiden työmäärä oli noussut merkittävästi.

Lue Lisää
9.4.2020 6:45

Käsidesi pesi suksivoiteet ja sai huikean medianäkyvyyden



Viestinnän merkitys korostuu kriisiaikoina. Kriisi luo myös mahdollisuuksia, joihin tarttumalla voi auttaa niin itseään kuin muita. Oivallus ja rohkea tuotannon salamannopea suuntaaminen uudelle alueelle koronakriisin alettua toi joensuulaiselle Vauhti Speedille huippunäkyvyyden mediassa. Se toi myös käsidesit takaisin kaupan hyllyille.

Lue Lisää
7.4.2020 6:44

"Minä-viestinnästä me-viestintään", kiteyttää kriisiviestinnän ekspertti Unna Lehtipuu

Viestijöillä ja johtajilla täytyy olla erinomaista tilannetajua ja poikkeuksellista arviointikykyä koronakriisin pyörteissä. Viestintätoimisto Framilla Finlandin toimitusjohtaja Unna Lehtipuu korostaa, että kriisintajuantennien tulee olla koko ajan pystyssä.

Lue Lisää
27.3.2020 7:14

7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti

Koronaviruspandemian takia eri tiedotusvälineet lähestyvät eri organisaatioita juuri nyt poikkeuksellisen paljon. Tavallisestikin kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, lehdistökontaktien täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Nyt uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että pandemiaa koskevasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.

Lue Lisää
21.2.2020 6:45

Media toivoo moderneilta järjestöiltä asiantuntijuutta

Järjestöt ovat tärkeitä tietolähteitä medialle. Samaan aikaan tuoreista, selkeäsanaisista asiantuntijoista on pulaa. Uutistoimituksen toimituspäällikkö kuuluttaa asiantuntijoita astumaan esiin järjestöviestinnässä. Samat naamat ovat usein esillä mediassa, joten uusille kasvoille on tilausta.

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää