[fa icon="calendar'] 15.8.2022 10:49 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Valokuvaaja kuvaa matkalaukkua vetävää miestä

Tärkeintä tiedotteessa on siinä oleva uutinen, mutta myös visuaalisuudella on oma merkityksensä. Kuva saattaa herättää tiedotteita seuraavan toimittajan tai kuvatoimittajan huomion. Hyvä kuva siis tukee tiedotteen läpimenoa. Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liität tiedotteeseen kuvan?

 

Kuvaa koskevat uutiskriteerit   

Joskus tiedotteeseen liitettyä kuvaa käytetään sellaisenaan uutistoimituksissa. Tiedotekuva toimii netti- tai printtiuutisen kuvituksena. Julkaisusta ei kuitenkaan ole takeita eikä sitä yleensä kannata ottaa tärkeimmäksi tavoitteeksi.

Lue Lehtikuva blogista vinkkejä, miten toimia kun tavoite on saada kuva julki mediassa.

Tiedotteen kuvaa voidaan käyttää, kun tiedotteen aihe on oikeasti uutinen ja kuva tarvitaan juttuun nopeasti. Esimerkiksi uutistoimisto STT:ssä tiedotteen henkilökuvaa käytetään, jos STT:n omassa kuva-arkistossa ei ole uutisen henkilöstä kuvaa ja jos uutinen on niin merkittävä ja kiireellinen, että kuva pitää saada nopeasti ulos. Jos tiedottava organisaatio on erityisen kiinnostava, kuvauttaa STT henkilön tai aiheen omalla kuvaajallaan. 

Kannattaa pitää mielessä uutiskriteerit. Tuotekuvaa ei käytetä, ellei uutisena ole esimerkiksi tuotteen takaisinveto. Uutinen ei ole mainos. Kerromme tässä blogitekstissä, millaisissa tilanteissa tiedotteen lähettäminen kannattaa.

 

Kuva kannattaa aina lisätä

Media pyrkii pääosin kuvittamaan uutiset omilla kuvillaan, eivät tiedottavan organisaation toimittamalla materiaalilla. Tiedotteeseen liitetty kuva voi kuitenkin herättää toimittajan huomion, vaikka hän ei päätyisikään käyttämään kuvaa jutussaan.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan kuvalliset tiedotteet herättävät enemmän kiinnostusta kuin kuvattomat. Tämä pätee paitsi mediassa, myös verkossa yleensäkin.

Käy tarkastelemassa esimerkiksi tiedoteportaali STT Infon etusivua. Millaisiin tiedotteisiin kiinnität ensimmäisenä huomion? Ihmisillä on tapana huomioida ihmiskasvot, ja siksi useimmat silmäilevät ensin ne tiedotteet, joissa on ihmisen kuva.

Tiedotteen kriittiset osat ovat otsikko, ingressi ja kuva. Kirjoita otsikko, ingressi ja tiedotteen ensimmäinen lause sillä ajatuksella, että juuri ne tulevat kimpassa kuvan kera näkyviin niin uutishuoneessa, omilla verkkosivuilla kuin sosiaalisessa mediassakin.

 

STT-kertatiedote-banneri-300x100px

 

 

Vinkkejä kuvan valintaan

Onko tiedotteesi aihe kuvallinen? Voisiko kärjen saada kuvatuksi? Jos aiheesi on esimerkiksi uusi tuote, rakennus, nimitysuutinen tai taidenäyttelyn avajaiset, on kuvaan selkeä ja helposti kuvattava kohde. Jos aiheenasi on vaikkapa vaikeasti kuvattava tutkimustulos, mieti esimerkiksi sitä, saisiko tulokset kuvattua informatiivisen grafiikan muotoon. Lisää vinkkejä kuvituskuvan valintaan löydät täältä.

Ole kuvan valinnassa ja käytössä luova: kun kuvia on paljon, mitäänsanomaton kuva ei erotu. Kuvituskuvaa käyttäessäsi valitse persoonallisempi versio: uskalla käyttää toisinaan muitakin kuin yleisimpiä kuvapankkikuvia läppäreineen ja puhelimineen. Tai kuvauta niistä oma variantti, jossa näkyy oman organisaatiosi logo tai tuote.

Tarvitsetko kuvaajaa? Lue lisää täältä!

Kun etsit persoonallisia kotimaisia ja pohjoismaisia kuvituskuvia, ota yhteyttä Lehtikuvaan! Kuvatoimittajat auttavat sopivan kuvan valinnassa ja neuvovat esimerkiksi kysymyksissä koskien kuvan käyttöoikeuksia.

 

Vaatimukset tiedotekuvalle

Tiedotteen kuvassa on hyvä olla krediitit eli metatietona kuvaajan tai yrityksen nimi. Näin kuvan julkaisun yhteydessä copyright-merkinnät ovat kunnossa.

Liitä kuva tiedotteen mukaan liitteenä tai latauslinkkinä. Kuvan on oltava hyvälaatuinen. Seuraavia ohjeita käytetään STT Info -tiedotejakelussa, mutta ne ovat hyvä ohjenuora yleisestikin:
  • Tiedostomuoto: PNG
  • Maksimikoko: 20 MB
  • Muut mitat: Tiedotepalvelu STT Infossa suositellaan käytettäväksi vaakakuvaa, mutta medialle kannattaa jaella mahdollisuuksien mukaan myös pystykuva.
  • Värimääritys: RGB (ei CMYK)

 

Muista myös huomioida kuvien tekijänoikeudet. Mikäli kuvien oikeudet aiheuttavat päänvaivaa, lataa maksuton oppaamme avuksesi alta: 

Mitä kuvien oikeuksista tulee tietää

 

Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut 9.3.2016 Liina Nelimarkka.

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Mikko Stig

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, kuvat, visuaalinen viestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.