[fa icon="calendar'] 8.8.2017 14:54 / kirjoittaja Panu Tuunala

Toimitus STT Lehtikuva.jpg

Miten herättää median kiinnostus? Lue tästä STT:n uutiskuvatoimituksen päällikön Panu Tuunalan vinkit!

Järjestä tilaisuus siellä, missä tapahtuu

Paras tapa herättää kuvatoimituksen kiinnostus on järjestää tiedotustilaisuus siellä, missä asiat tapahtuvat.

Jos yritys aikoo listautua pörssiin, niin kuvallisesti kiinnostavampaa on käydä yrityksen tuotantotiloissa kuin pääkonttorin neuvotteluhuoneessa. Tai jos järjestö tekee työtä ongelmanuorten parissa, niin tiedotustilaisuus kannattaa järjestää niin, että paikalla on myös tätä työtä tekeviä ihmisiä ja nuoria. Ihmiset istumassa sisätiloissa pöydän takana Powerpoint taustanaan on kuvallisesti vähiten houkutteleva ratkaisu.

Esimerkiksi Länsimetron tilanteesta kannattaa kertoa kierroksella, joka järjestetään metrotunneleissa. Jos haluaa muotinäytökselle näkyvyyttä, näytös kannattaa järjestää lentokentän kiitoradalla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla toukokuussa 2016 järjestetty muotinäytös sai valtavasti julkisuutta myös kansainvälisesti. Kun pääministeri Juha Sipilä kävi Talvivaaran kaivoksella marraskuussa 2016, niin kuva Terrafame-pipo päässä esiintyneestä Sipilästä levisi todella laajalle - osin Sipilälle ikävässä valossa tosin.

Tee tilaisuudesta visuaalisesti kiehtova

Millaiset organisaatiot voisivat hyödyntää em. vinkkejä parhaiten ja missä tilanteissa? Helpoiten tämä luonnollisesti onnistuu silloin, kun organisaation toimialalla tehdään muutakin kuin asiantuntijatyötä päätteen ääressä. Mutta siinäkin tapauksessa yrityksen kannattaa miettiä, miten tehdä tiedotustilaisuudesta tai lanseerauksesta visuaalisesti kiehtova. Paikka ja ympäristö kannattaa miettiä tarkkaan, eikä helpoin ratkaisu ole usein se paras. Kuvaajia helpottaa, kun esiintyjien nimet ja tittelit on
antaa paperilla ja mielellään esiintymisjärjestyksessä.

Kuva: Lehtikuva

Logo Lehtikuva.jpg

Tämä blogiteksti on nosto tuoreesta oppaastamme. Lisää asiantuntijavinkkejä löydät 14 yllättävää tapaa saada medianäkyvyyttä -oppaastamme! Saat sen ladattua tästä alta: 

Ansaittu medianäkyvyys

Aiheet: mediaviestintä, kuvat, visuaalinen viestintä

Panu Tuunala

Kirjoittaja Panu Tuunala

Panu Tuunala on STT:n uutiskuva- ja urheilutoimituksen päällikkö.