Käyttöohje saatavilla palvelun käyttäjille

STT Infon käyttäjätuki palvelee arkisin 8.00-16.00

09 69 581 286 ja tiedote@stt.fi

Jos haluat osallistua STT Info -käyttökoulutukseen, löydät koulutuskalenterimme täältä.

 

Pörssitiedotepalvelun asiakkaat voivat ladata tästä pikaoppaan IR-työkalun käyttöön.

[fa icon="plus-square"] Tiedotteen luonti: Miten hyödynnän tiedotepohjia?
Tiedotepohja on erittäin hyödyllinen, jos organisaatio lähettää paljon tiedotteita. Tiedotepohjaan voi lisätä valmiiksi esimerkiksi tietyn osaston yhteyshenkilön, tavallisesta poikkeavan yrityskuvauksen (tietoa julkaisijasta) tai jakelut. Tiedotepohjia voi myös muokata ja poistaa.
[fa icon="plus-square"] Tiedotteen luonti: Mitä eroa on kutsulla ja tiedotteella?

Jos valitset STT Infossa tiedotetyypiksi ”Kutsu” ja käytössäsi on uutispalvelujakelu, kutsusi ohjautuu uutispalvelujakelussa eri paikkaan kuin ”Tiedote”. Kutsut menevät näkymään, jossa STT kertoo tulevista uutissuunnitelmistaan niin sanotuilla juttulistoilla. Tiedotteet menevät uutisten joukkoon.

[fa icon="plus-square"] Jakelu: Kuinka laaja jakelu sopii tiedotteelleni?

STT Viestintäpalvelut suosittelee kohdentamaan tiedotteen mahdollisimman tarkkaan halutulle ryhmälle. Edustamasi organisaation brändi voi kärsiä kolauksen, jos lähetät esimerkiksi kosmetiikkauutisia politiikan toimittajille. Suosittelemme useimmille tiedotteille yhteensä noin 500-600 kontaktin valitsemista, mutta rajatumpikin jakelu voi sopia joillekin tiedotteille. Tai laajempi, jos asiasi kiinnostaa suurta yleisöä.

Muista palveluista uutispalvelujakeluun ei saa lähettää tuotetiedotteita. Kauppalehti, LexisNexis ja Factiva ovat talouspainotteisia sivustoja. LexisNexiksen tausta on lakiasioissa.

[fa icon="plus-square"] Jakelu: Mikä on uutispalvelujakelu ja miten se toimii?
Uutispalvelujakelussa tiedote päätyy suoraan median työtilaan eli toimitusjärjestelmään. Tiedotteet syötetään Suomen suurimmille viestimille STT:n uutissyötteen seassa. Eli esimerkiksi Ylen toimittajat, jotka seuraavat STT:n uutisia omassa toimitusjärjestelmässään, näkevät välissä myös STT Infon tiedotteita. STT Infon kautta voi jaella tiedotteita myös muiden uutistoimistojen kautta ulkomaisten medioiden toimitusjärjestelmiin: Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Viroon, Saksaan, Itävaltaan ja Sveitsiin.
[fa icon="plus-square"] Jakelu: Voiko vastaanottajia rajata sekä alueen että välineen mukaan?
Ei. Jos käyttäjä valitsee STT:n medialistoilta vaikka Ahvenanmaan median JA lentoliikenteeseen erikoistuneet toimittajat, tiedote EI mene vain Ahvenanmaalla toimiville lentoliikennetoimittajille. Se menee kaikille Ahvenanmaan medialistalle lisätyille viestimille ja kaikille lentoliikenteestä kiinnostuneille toimittajille. Jos haluaa tiukasti rajatun jakelun, kannattaa valita esimerkiksi pelkkä alue.
[fa icon="plus-square"] Jakelu: Tiedotetilaajat, paljonko organisaatiollani on niitä ja keitä he ovat?

STT Infosta voi tilata tiedotteita kahdella tavalla: rajaamalla sisältöä mm. asiasanojen mukaan tai tilaamalla tietyn julkaisijan tiedotteet. Tiedotetilaajat voivat olla ketä hyvänsä maanviljelijöistä ministereihin.

Kun lähetät tiedotteen, voit lähettää sen oman organisaatiosi tiedotetilaajille sekä tilaajien valitsemien asiasanojen ym. rajausten perusteella. Jakeluraportti kertoo, monelleko tilaajalle tiedote lähti.

Jos haluat tietää, kuinka paljon juuri sinun organisaatiollasi on tiedotetilaajia, voit ladata tilaajalistan palvelusta menemällä Kontaktit -> Omat Tilaajat -> Lataa lista tiedotetilaajistasi.

HUOM! Kun lataat tilaajalistan, vastuu henkilötiedoista siirtyy organisaatiollesi.

[fa icon="plus-square"] Lähettäminen: Mitä hyötyä on embargosta?
Embargolla tiedotteen lähettäjä ilmoittaa, että tietoja ei saa julkaista ennen määriteltyä kellonaikaa. Embargo antaa toimittajille mahdollisuuden tutustua lehdistötiedotteeseen rauhassa ennen kuin tiedot tulevat julkivapaaksi. Julkaisija saa mahdollisesti paremman näkyvyyden mediassa ja toimittaja saa kirjoitettua paremman jutun. STT Viestintäpalvelut ei vastaa, että median edustajat noudattavat embargoa.
[fa icon="plus-square"] Lähettäminen: Miten embargo toimii teknisesti?
Jos tiedotteeseen laittaa embargon, tiedote välitetään heti (tai uloslähetysajan mukaisesti) sähköpostitse mediakontakteille ja omille kontakteille. Se ei päädy STT Info -portaaliin, tiedotetilaajille, uutispalvelujakeluun tai muihin verkkopalveluihin, vaan se menee näihin jakeluihin vasta embargon umpeuduttua.
[fa icon="plus-square"] Ajastaminen: Voinko muokata ajastettua tiedotetta?

Voit, mikäli julkaisuajan umpeutumiseen on riittävästi aikaa eli ainakin muutamia minuutteja.

Etsi ajastettu tiedote aloitusnäkymästä ja klikkaa "Muokkaa". Tämän jälkeen näet ikkunan, jossa pyydetään vahvistamaan, että haluat poistaa ajastuksen. Kun vahvistat tämän, tiedote muuttuu uudelleen luonnokseksi ja voit muokata sitä vapaasti.

Muista ajastaa tiedote uudelleen!

[fa icon="plus-square"] Julkaisun jälkeen: Voinko muokata jo julkaistua tiedotetta?

Voit. Avaa julkaisemasi tiedote muokkaustilaan, tee tarvittavat muutokset ja paina Tallenna.

Saat vielä vahvistuksen siitä, että muutokset toteutetaan. Ne päivittyvät ainoastaan STT Info -sivustolle, eikä tiedote lähde uudelleen jakeluun kanaviin, joihin se on jo lähetetty.

Jos lisäsit uusia jakelukanavia, jakelu niihin alkaa, kun vahvistat tekemäsi muutokset.

[fa icon="plus-square"] Julkaisun jälkeen: Mitä ovat vaikuttavuuspisteet?
STT Info kertoo jokaisesta julkaistusta tiedotteesta vaikuttavuuspisteet skaalalla 1-10. Pisteiden laskussa otetaan huomioon seuraavat tekijät: sähköpostin avausprosentti, katselukerrat STT Info -portaalissa, lukuaika sekä mediaosumat. Lopputulosta vertaillaan julkaisijan aikaisempiin tiedotteisiin.
[fa icon="plus-square"] Kontaktit: Kuka on vastuussa omien kontaktien ylläpidosta?
Julkaisija on vastuussa omien listojensa ajantasaisuudesta. Tässä tapauksessa STT Infon asiakas on rekisterinpitäjä ja STT käsittelijä. Omia kontakteja olisi syytä käydä säännöllisin väliajoin tarkistamassa ja tarvittaessa päivittämässä, jotta tiedotteet eivät päätyisi esimerkiksi vanhentuneisiin osoitteisiin. STT saattaa huomauttaa, jos asiakkaan listat näyttävät vanhentuneilta.
[fa icon="plus-square"] Kontaktit: Miten lisään STT Infoon omia kontakteja?

STT Infoon voi lisätä kontakteja käsin tai csv-tiedoston avulla. Voit ladata tiedoston tästä. Csv-tiedosto pitää täyttää huolellisesti, jotta vienti onnistuu. Pakolliset sarakkeet ovat A ja B eli nimi ja sähköpostiosoite.

Ennen kuin tuot tiedoston STT Infoon, sinun kannattaa luoda lista. Se onnistuu Omat kontaktilistat -otsikon alta. Tämän jälkeen csv-tiedosto tuodaan järjestelmään Omat kontaktit -sivulta, josta pitää valita "Tuo omia kontakteja". Tuonnin yhteydessä valitse äsken luomasi lista.

Yksittäisiäkin kontakteja voi luoda napilla "Lisää uusi". Nekin kannattaa lisätä kontaktilistoille. Tämä tapahtuu joko napilla "Lisää valitut listalle" tai napilla "Luo uusi lista valituista kontakteista".

[fa icon="plus-square"] Kontaktit: Miten poistan omia kontakteja?
Jos huomaat, että omissa kontakteissa on vanhentuneita sähköpostiosoitteita, ne kannattaa poistaa. Poistaessa hae Omat kontaktit -sivun hakukentästä ihmistä; parasta on hakea sähköpostiosoitteen alkuosalla (etunimi.sukunimi) ilman @-merkkiä ja domainia. Löydettyäsi hakemasi klikkaa kontaktin vasemmalla puolella olevaan laatikkoon ruksi. Toista kaikkien poistettavien kohdalla ja paina sitten nappia "Poista valitut". Näin kontaktit poistuvat tietokannasta JA listoilta.
[fa icon="plus-square"] Kontaktit: Kuinka usein STT Infon mediatietokantaa päivitetään?
STT Infon medialistoja päivitetään juoksevasti viikoittain. Täydellinen listojen läpikäynti ja päivitys tehdään vuosittain.
[fa icon="plus-square"] Uutishuone: Harkitsen STT Infon käyttöönottoa, voinko tuoda vanhat tiedotteet uutishuoneeseen toisesta palvelusta?
Kyllä voit. Siirrämme muutaman tiedotteen uudelle asiakkaalle maksutta. Jos siirrettävää on paljon, laskutamme työstä erikseen.
[fa icon="plus-square"] Asetukset: Voinko hallinnoida oman organisaationi käyttäjiä?
Kyllä. Voit kutsua käyttäjiä, kun menet asetuksiin ja valitset "Julkaisijan käyttäjät". Voit myös muokata nykyisten käyttäjien oikeuksia ja evätä pääsyn esimerkiksi ihmisiltä, jotka eivät ole enää organisaatiossasi töissä.
[fa icon="plus-square"] Asetukset: Miten evästeet toimivat, jos upotan sisältöä STT Infosta omille verkkosivuille?

Asiakas voi tehdä iFrame-upotuksen omille sivuilleen STT Infosta. Tämän jälkeen asiakas voi valita joko evästeellisen tai evästeettömän vaihtoehdon. Lue täältä, miten nämä vaihtoehdot eroavat toisistaan.

[fa icon="plus-square"] Vastaanottajat: Saan liikaa tiedotteita!

Tiedotetilaajat: Tilauksen rajausta on tarkennettava. Tällä hetkellä hakulogiikkamme toimii niin, että tiedotteet kannattaa tilata tekemällä valintoja vain yhdessä seuraavista kategorioista: asiasanat, alueellinen kattavuus, kieli ja tiedotetyyppi. Jos olet tilannut useiden eri julkaisijoiden tiedotteita, poista liialliset.

Muut: Asiakkaamme päättävät itsenäisesti, kenelle he jakelevat tiedotteensa, emmekä tarkista heidän jakeluitaan ennen julkaisua. Median edustajat tai muut henkilöt voivat olla joko asiakkaidemme omilla listoilla tai STT:n ylläpitämillä listoilla. Pyrimme tietenkin painottamaan kohdennetun jakelun tärkeyttä asiakkaillemme, jotta tiedotteet päätyisivät oikeille ihmisille.

Yksittäisen tiedotteen lähettäjän voi blokata valitsemalla tiedotesähköpostin lopusta "En halua enää vastaanottaa tiedotteita tältä julkaisijalta".

Jos haluat, että kaikki tietosi poistetaan järjestelmästämme, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Etkö löytänyt täältä etsimääsi? Anna meille palautetta sivustosta tiedote@stt.fi